شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
گزارشی از واکنش‌ رسانه‌ها به فشارهای تازه تحریمی؛

کارزار بدون تعارف منزوی کردن ایران

 

هم‌زمان با افزایش تحریم‌ها و آشکارشدن تبعات آن در فضای اقتصادی و معیشتی ایران، و نیز هم‌زمان با اظهارنظر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری، که گفته است: «شاید مجبور شویم در رابطه با برخی کالاها به سمت سهمیه‌بندی و کوپنی شدن پیش برویم»؛ روزنامه «نیویورک تایمز» از «بازی خطرناک» دولت ترامپ در قبال ایران نوشته است و اهمیت پیدا شدن امکانی برای مذاکره تهران و واشنگتن.

این روزنامه آمریکایی با بیان این نکته که «رییس‌جمهور ایالات متحده، هیچ اصراری ندارد که تمایلش را برای به انزوا راندن و تسلیم کردن ایران، پنهان کند»، با اشاره به خارج شدن ترامپ از توافق هسته‌ای برجام، ابراز عقیده کرده که کاخ سفید سیاست و کارزار خود را برای اعمال فشار حداکثری به عزم تغییر رفتار، یا شاید تغییر حکومت ایران، سامان داده است.

«نیویورک تایمز» همچنین به تصمیم ترامپ برای ‎لغو‎ ‎معافیت‎ ‎هشت کشور خریدار‎ ‎نفت‎ ‎ایران (ازجمله چین، هند، ‎کره جنوبی و ترکیه) به قصد افزایش فشار‎ ‎بر‎ ‎ایران‎ ‎پرداخته و نوشته است، این کشورها‎ که‎از‎ ‎معافیت‎ ‎موقت ‎برخوردار‎ ‎بودند،‎ ‎خرید‎ ‎نفت از ایران‎ ‎را‎ ‎کاهش‎ ‎داده‎ ‎بودند‎ ‎اما‎ ‎واشنگتن خواستار‎ ‎قطع‎ ‎کامل خرید نفت ایران از سوی این کشورها، و‎ ‎در غیر این‌صورت، ‎پذیرفتن عوارض‎ ‎تحریم‌های‎ ‎ایالات متحده شده بود.

هم‌زمان هفته‌نامه انگلیسی «عرب» هم در تحلیلی تاکید کرده که کاستن از واردات نفت ایران از سوی ترکیه و هند، هر دو این کشورها را با چالش‌هایی مواجه کرده است؛ ضمن این‌که آنها را ناگزیر از افزایش واردات از دیگر منابع و پیش‌بینی جایگزین کرده است. این نشریه به مناسبات خوب و نزدیک آنکارا و دهلی‌نو با تهران اشاره کرده و از تلاش آنها برای تعریف مکانیسم جدیدی از رابطه مالی با ایران گفته است.

چند روز پیش هم خبرگزاری «بلومبرگ» در گزارشی به نگرانی ترکیه در واکنش به تحریم نفتی ایران پرداخت، و از افزایش احتمالی واردات این کشور از نفت عراق نوشت.

‎هدف کاخ سفید ـ آن‌گونه که نیویورک تایمز نوشته ـ مشخص است: فلج‌کردن اقتصاد وابسته به نفت ایران، و نیز زمینه‌سازی برای تغییر رژیم سیاسی. این روزنامه آمریکایی، بر نقش ویژه جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، در این سوگیری سیاسی تاکید می‌کند.

برمبنای این گزارش، هرچند عربستان سعودی متعهد شده که جای خالی نفت ایران را در بازار پر و جبران کند، اما خطر افزایش بهای نفت، بازار این محصول منحصربه‌فرد را همچنان تهدید می‌کند. برمبنای گزارش صندوق بین‌المللی پول، تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، موجب رکود اقتصاد این کشور و نیز تورمی‎ ‎‏۴۰‏‎ ‎درصدی‎ ‎شده‎ ‎و‎ ‎در‎ ‎سال‎ ‌جاری،‎ ‎رشد اقتصادی ‎ایران ‎را ‎به منفی شش‎ ‎درصد‎ ‎خواهد رساند.

گزارش نیویورک تایمز به قرارگرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی دولت ترامپ نیز اشاره کرده و با تاکید بر نقش این نهاد در حوزه‌های اقتصاد و بازار مسکن و شرکت‌های مهندسی و خودروسازی ایران، و همچنین فعالیت‌اش در برنامه‌های موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی، علاوه بر بازیگری نظامی ـ امنیتی این نهاد در منطقه، از اهمیت تحریم یک نهاد حکومتی توسط کاخ سفید برای نخستین بار، نوشته است.

نیویورک تایمز معتقد است که دولت‌های پیشین ایالات متحده، به‌طور مشخص دولت‌های جورج بوش و باراک اوباما، به‌خاطر نگرانی از پیامدهای احتمالی این اقدام (تحریم سپاه و تروریستی خواندن آن)، از دست زدن به آن پرهیز کرده بودند.

این روزنامه آمریکایی‎ ‎به تلاش‌های دولت ترامپ برای اعمال فشار علیه طرف‌های روسی، چینی و اروپایی ایران در موضوع انرژی هسته‌ای و محدودسازی همکاری‌های آنها نیز پرداخته است.

نیویورک تایمز به‎ ‎گزارش‎ ‎آژانس‎ ‎بین‌المللی‎ ‎انرژی‎ ‎اتمی درباره ادامه پایبندی و تعهد ایران به‎ ‎مفاد‎ ‎برجام‎ ‎ نیز اشاره کرده‎ ‎اما‎ ‎افزوده که فشارها‎ی آمریکا باعث تحریک ‎اصولگرایان ‎در‎ ‎ایران به خروج از برجام شده‎‎و‎ حتی ‎نشانه‌هایی‎ ‎از این احتمال، در بین برخی ‎مسئولان‎ ‎جمهوری اسلامی قابل مشاهده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More