شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کارزار شماری از هنرمندان و نویسندگان جهان برای آزادی نسرین ستوده

گروهی از هنرمندان و نویسندگان سرشناس جهان با انتشار یک فراخوان عمومی به کارزار اینترنتی در اعتراض به تداوم حبس نسرین ستوده، وکیل حقوق بشر، پیوسته و خواستار آزادی هرچه سریع‌تر این مدافع حقوق بشر زندانی شدند.

اولیویا کولمن، شهره آغداشلو، جی.کی. سیمونز، شیرین نشاط، جولیت استیونسون، نازنین بنیادی، نینا انصاری، آذر نفیسی، سیمون ریکس و ماز جبرانی از جمله هنرمندان و نویسندگانی هستند که با انتشار عکس خود با هشتگ FreeNasrin#  همبستگی و اتحاد خود را در دفاع از حقوق نسرین ستوده و بسیاری دیگر از زندانیان سیاسی در ایران اعلام کردند.

نسرین ستوده در نامه‌‌ای از زندان اوین که بامداد ۲۱ مرداد ماه در صفحه فیس‌بوک همسرش منتشر شد، اعلام کرد که به دلیل شرایط ظالمانه که ادامه‌ حبس زندانیان سیاسی را غیرممکن کرده و «با درخواست آزادی زندانیان سیاسی» دست به اعتصاب غذا زده است.

این وکیل زندانی پانزدهم شهریورماه در پیامی از زندان اوین ضمن اعتراض به حکم اعدام نوید افکاری از مردم ایران و جهان خواست در اعتراض به افزایش صدور احکام اعدام در ایران «واکنش جدی» نشان دهند. او  که از یک ماه قبل در اعتصاب غذا به سر می‌برد، هجدهم شهریور در پیامی به مراسم اهدای جایزه کانون قضات آلمان که توسط منصوره شجاعی، پژوهشگر و فعال حقوق زنان، قرائت شد با اشاره به اعتراضات مردم ایران به وضع موجود به‌ویژه اعتراضات آبان ۹۸ و دی ۹۶ اعلام کرد جایزه خود را به نوید افکاری، محمد رجبی، حسین مرادی و سعید تمجیدی، چهار معترض محکوم به اعدام تقدیم می‌کند.

در فراخوان روز پنج‌شنبه بیستم شهریورماه گروهی از هنرمندان و نویسندگان سرشناس جهان، آنها  از مردم سراسر دنیا خواستند تا با پیوستن به این اعتراض آنلاین مردمی و انتشار تصاویرشان با هشتگ FreeNasrin#  در حساب‌های کاربری‌ خود، صدای حق‌خواهی نسرین ستوده در سراسر جهان باشند.

اولیویا کولمن، بازیگر زن برنده جایزه اسکار که به‌تازگی به عنوان راوی در فیلم مستندی درباره جنبش زنان و زندگی نسرین ستوده  به اسم «نسرین» همکاری داشته است، با پیوستن به این کارزار اعتراضی آنلاین گفت: «مفتخرم که این‌گونه در کنار نسرین ایستاده‌ام و خواهان آزادی او هستم. نسرین برای رسیدن به عدالت در ایران، خطر همه‌چیز را به جان خریده است.»

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، با تاکید بر ضرورت پیوستن به این کارزار اعتراضی گفت: «نسرین ستوده آزادی خود را فدای دفاع از حقوق دیگران کرده است و سال‌هاست که از زندگی در کنار همسر و دو فرزند خود محروم است. همه ما باید متحد شویم و خواستار آزادی نسرین ستوده از زندان شویم.»

نسرین ستوده، وکیل حقوق بشر محبوس در زندان اوین تهران، در حال گذراندن دوران محکومیت ۳۸ ساله خود است. او در نامه‌‌ ۲۱ مرداد ماه خود برای اعلام اعتصاب غذا، تاکید کرده بود: «در میانه‌ بحران کرونا که ایران و جهان را در برگرفته است شرایط زندانیان سیاسی چنان سخت و دشوار شده است که ادامه‌ حبس با این شرایط ظالمانه غیرممکن شده است.»

این وکیل زندانی در نامه خود با تشریح روند غیرقانونی تشکیل پرونده‌ و بازداشت بسیاری از فعالان سیاسی، نوشت: «قضات دادگاه انقلاب بی‌پروا و مکررا به متهمان سیاسی اظهار می‌دارند که صرفا بر پایه‌ گزارش نهادهای اطلاعاتی و امنیتی حکم صادر می‌کنند و بازجو در بدو دستگیری متهمان پیشاپیش حکم قضایی را به آنان می‌گوید.»

این فعال حقوق بشر در نامه خود با بیان این‌که مکاتبات زندانیان برای یافتن راه‌های قانونی تنفسی بی‌پاسخ مانده است، اعلام کرد: «با بی‌جواب ماندن کلیه مکاتبات و با درخواست آزادی زندانیان سیاسی، دست به اعتصاب غذا می‌زنم.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با گذشت یک ماه از اعتصاب غذای نسرین ستوده تاکید کرد که مشارکت هرچه بیشتر شهروندان سراسر دنیا در این کارزار اعتراضی آنلاین برای تسریع در آزادی نسرین ستوده و اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران، باعث می‌شود که شهروندان دیگر کشورهای دنیا از نمایندگان منتخب خود درخواست کنند تا در مجامع بین‌المللی از مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت نسرین ستوده و دیگر زندانیان سیاسی توضیح بخواهند و خواستار آزادی این وکیل حقوق بشر و سایر زندانیان سیاسی شوند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More