شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در ایران؛ شمار پزشکان و پرستاران جان‌باخته بر اثر کرونا به ۱۰ تن رسید

با جان باختن سه پزشک دیگر طی روز شنبه در استان‌های گیلان و مازندران، شمار پزشکان و پرستارانی که بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند به ۱۰ تن رسید.

محمدعلی ربیعی، پزشک عمومی شهرستان شفت در استان گیلان، روز شنبه هفدهم اسفند ماه در بیمارستان مسیح دانشوری تهران جان‌ باخت.

در نخستین ساعات بامداد یک‌شنبه هجدهم اسفند ماه نیز سازمان نظام پزشکی رشت اعلام کرد که محمد محمدی، پزشک سرشناس در رشت بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده است. او سال‌ها رییس انجمن پزشکان عمومی رشت بود و در سال‌های دورتر ریاست پزشکی قانونی این شهر را نیز بر عهده داشت.

مرگ تعدادی از پزشکان طی روز شنبه تا بامداد یک‌شنبه در استان‌های گیلان و مازندران در حالی رخ داد که روز جمعه نیز خبر  جان باختن سیامک دیوشلی پزشک بیمارستان بهشتی بندر انزلی، علی شیخ مرادی پرستار بیمارستان قائم رشت، حمید لطفی جراح استخوان و مفاصل در صومعه‌سرا، و مصطفی صمدی پزشک بابلی منتشر شده بود.

علی شیخ‌مرادی، پرستار بیمارستان قائم رشت، پرستار بازنشسته بیمارستان‌های محلات در استان مرکزی و اهل گیلان بود که پس از شیوع کرونا داوطلبانه به کار بازگشته و در بیمارستان قائم رشت فعالیت می‌کرد. او روز جمعه شانزدهم اسفند ماه بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد.

سیامک دیوشلی، دیگر قربانی روز شنبه ویروس کرونا در استان گیلان، پزشک بیمارستان بهشتی شهر بندر انزلی بود. شهری که از دوازدهم اسفندماه وضعیت شیوع کرونا در آن قرمز اعلام شده است.

ارسلان سالاری، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان که خود به کرونا مبتلا شده و تحت قرنطینه است در پیام تسلیتی از سیامک دیوشلی به عنوان پزشک متعهد و مردمی نام برد و تاکید کرد که این پزشک وظیفه‌شناس و انسان دوست، در راه خدمت‌رسانی و مراقبت از بیماران جان‌باخته است.

مصطفی صمدی، پزشک خانواده در شهر بابل بر اثر ابتلا به کرونا نیز روز جمعه شانزدهم اسفند ماه و شش روز پس از آنکه دستور بستری خود را به عنوان آخرین بیمارش صادر کرد و روز جمعه شانزدهم اسفند، در بیمارستان یحیی‌نژاد بابل بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت.

 حمید لطفی، متخصص ارتوپدی در صومعه‌سرا، نیز پس از ابتلا به کرونا و بستری در بیمارستان قائم رشت، روز جمعه جان خود را از دست داد.

به این ترتیب طی روزهای جمعه و شنبه در استان گیلان سه پزشک و یک پرستار و در استان مازندران دو پزشک و در مجموع شش تن از اعضای کادر درمان جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند.

پیشتر نیز در استان گیلان یک پزشک به نام رضا کوچکی‌نیا و دو پرستار به نام‌های نرجس خانعلی‌زاده و محمد وثوقی‌کیا بر اثر ابتلا به کرونا جان‌باخته‌اند.

خبر جان‌باختن نرجس خانعلی‌زاده، پرستار ۲۵ ساله بیمارستان میلاد لاهیجان، که ششم اسفند ماه بر اثر ابتلا بر کرونا جان باخت، ابتدا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد اما مقام‌های مسئول در استان گیلان و همچنین رییس بیمارستان میلاد لاهیجان، تا یک هفته بعد که نتیجه آزمایش کرونای این پرستار مثبت اعلام شد، هر گونه ابتلای او به کرونا را تکذیب کردند.

رامین عزیزی‌فر، پرستار بیمارستان بهارلو تهران و دومین پرستاری است که پس از یک هفته بستری در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت.

خبر جان‌باختن رضا کوچکی‌نیا، اولین پزشکی که در ایران قربانی شیوع ویروس کرونا شد، فقط در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و تنها مقام رسمی که در نهایت خبر درگذشت او بر اثر ابتلا به کرونا را به طور ضمنی تایید کرد، ارسلان زارع، استاندار گیلان، بود.

در همین حال، کامران منتظری، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی اصفهان، تایید کرد که شماری از پزشکان اصفهانی در سطوح مختلف به ویروس  کرونا مبتلا شده‌اند و گفت: «تعدادی از پزشکان نیز در بیمارستان‌ها و یا بخش‌های بیمارستانی ویژه بیماران کرونایی بستری هستند، دو نفر از پزشکان شرایط مناسبی ندارند اما تاکنون فوتی در بین پزشکان بر اثر ابتلا به کرونا نداشته‌ایم.»

در قم نیز شماری از پزشکان و پرستاران بیمارستان کامکار و از جمله ابتلای جواد خدادادی رییس این بیمارستان به کرونا تایید شده است. تست کرونای فریبا فرهی، پزشک اورژانس بیمارستان کامکار قم نیز مثبت شده و او نیز به این ویروس مبتلا شده است.

موج ابتلای پزشکان، پرستاران و کادر درمانی و خدماتی بیمارستان‌ها در ایران به ویروس کرونا فراگیرتر از اخبار رسمی منتشر شده است برای نمونه قاسم رضیعی، دکترای هسته‌ای شاغل در بیمارستان شهدای تجریش، در هفته دوم اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران  از ابتلای قطعی پنج تن از پزشکان و کادر درمانی این بیمارستان و همسران‌شان به کرونا خبر داد و گفت حال یکی از آنها وخیم است.

با این حال مقام‌های وزارت بهداشت درباره وضعیت جسمی و بیماری این پزشکان و کادر درمانی و نیز دلایل جان باختن پیاپی پزشکان و پرستاران بر اثر ابتلا به کرونا تاکنون توضیحی ارائه نکرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More