شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش «ساندی‌تایمز» از تهدید جمهوری اسلامی به ربودن روزنامه‌نگاران ایران اینترنشنال 

روزنامه «ساندی‌تایمز» در گزارشی مشروح به موضوع تشدید تهدیدهای امنیتی اخیر حکومت ایران مبنی بر ربودن روزنامه‌نگاران رسانه‌های فارسی‌زبان از خاک کشور بریتانیا پرداخته است.

این نشریه در گزارشی که روز یکشنبه اول دی‌ماه منتشر کرده نوشته که ایران اقدام به راه‌اندازی یک کارزار تهدید علیه روزنامه‌نگاران کانال تلویزیونی ایران اینترنشنال، مستقر در بریتانیا، کرده و طی آن  اقدام به توقیف دارایی‌ها، بازجویی از بستگان و تهدید به ربودن آن‌ها از خاک بریتانیا در صورت عدم ترک شغل خود کرده است.

در پی انتشار گزارش درگیری‌های شدید بین معترضان و نیروهای امنیتی طی ماه گذشته در ایران، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی کارمندان شبکه ایران اینترنشنال را دشمنان ایران خواند.

با وجود تلاش تهران برای پارازیت انداختن بر امواج این شبکه تلویزیونی، ویدیوهای اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین که بیش از ۲۰۰ کشته برجای گذاشت، از سوی این شبکه پخش شد. بنا بر اظهار ایران اینترنشنال، این ویدیوها بیش از ۲۰ میلیون مخاطب از میان مردمی داشته است که از آنتن‌های ماهواره‌ای در پشت‌بام خود استفاده می‌کنند.

صادق صبا، سردبیر خبر و مدیر پیشین سرویس فارسی شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی، در همین زمینه گفت كه حکومت «به شدت سعی در ساکت كردن» این شبکه داشته و حداقل ۱۲ روزنامه‌نگار آن را هدف تهدید خود قرار داده است. 

او افزود: «آن‌ها ترسیده‌اند. اما ما تسلیم نخواهیم شد.باید کاری انجام دهیم.»

اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران  بریتانیا در همین زمینه ضمن اظهار این‌که روزنامه‌نگاران «از سوی حکومت ایران مورد تعقیب، آزار و اذیت قرار گرفته‌اند»، اضافه کرد: «ما شاهدیم که بستگان و خانواده روزنامه‌نگاران در ایران به طرز بدبینانه‌ای از سوی حکومت ارعاب شده‌اند که روزنامه‌نگاران در خارج کشور باید شغل خود را ترک کنند و به ایران بازگردند، یا در غیر این صورت با ربوده شدن اجباری در خیابان‌های لندن مواجه شوند.»

مجتبی پورمحسن، ۴۰ساله، تحلیلگر ایران اینترنشنال و سردبیر پیشین یک روزنامه از شهر مشهد، در این زمینه می‌گوید که پدر ۷۵ ساله و خواهر جوانترش که یک معلم مامایی است، برای سوال درباره او فراخوانده شده‌اند. 

او گفت: «آن‌ها (ماموران امنیتی) به اعضای خانواده‌اش گفته‌اند كه به من بگویند ظرف یک هفته استعفا بدهم و به تهران برگردم. آن‌ها گفتند که اگر استعفا ندهم، به لندن می‌روند و من را به ایران باز می‌گردانند.»

پورمحسن، در ماه آگوست به همراه همسرش از ایران به بریتانیا رفت. فشارها بر خانواده پورمحسن پس از آن‌كه او تحلیل اعتراض‌های ایران در این شبکه را به صورت زنده انجام داد، شدت گرفت. 

او گفت: «پدر من به آن‌ها گفت كه نمی‌تواند به من بگوید كه چه كنم. من احساس گناه می‌کنم. او سالمند است و استرس برای سلامتی‌اش بد است. خواهرم بسیار تلاش کرده است تا به این موقعیت از زندگی خود برسد. من نگرانم که او همه چیز را از دست بدهد. جهان باید بداند چه اتفاقی می‌افتد.»

یک مجری خبری که خواست نامش فاش نشود در همین ارتباط گفت که پدر و مادرش در یک ماه پنج بار مورد بازجویی قرار گرفته‌اند و برادر کوچکترش دستگیر شده است. 

این زن، که به همراه همسر و فرزند خردسالش در لندن زندگی می‌کند، گفت: «هربار که به برنامه زنده می‌روم اولین چیزی که فکر می‌کنم این است: آیا آن‌ها دوباره والدین من را بازجویی می‌کنند.»

دارایی‌های روزنامه‌نگاران دیگری نیز در ایران توقیف و گذرنامه‌های اعضای خانواده آن‌ها مصادره شده است. یکی از این روزنامه‌نگاران برای پشتیبانی از اظهارات خود تصویری از دریافت بیش از ۳۰۰ تماس از شماره‌‌ تلفن‌های ناشناخته در یک دوره  ۱۰ روزه، و غالبا طی ساعات شب، ارایه کرد.

سازمان غیردولتی «گزارشگران بدون مرز » در همین زمینه گفته که از ابتدای سال جاری میلادی  خانواده ۲۵ روزنامه‌نگار مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

وزارت خارجه بریتانیا در این زمینه اظهار کرد: «ما از گزارش این تهدیدها عمیقا نگرانیم.»

وزارت اطلاعات ایران اذعان می‌کند که «تمام حرکت‌ها و اقدام‌های» کارمندان ایران اینترنشنال را تحت نظارت و شناسایی قرار داده و همچنین در وب‌سایت خود نوشته که افرادی که «به بیگانگان خدمت می‌کنند» و «به کشور خیانت می‌کنند» مجازات خواهند شد. 

وزارت اطلاعات ایران اینترنشنال را به جعل اخبار متهم کرده و گفته عوامل این شبکه معترضان را تحریک به اعتراض کرده‌اند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های این شبکه را به عنوان مصداق همکاری با دشمنان و اقدامات تروریستی به شدت محکوم کرده است. 

این وزارتخانه در بیانیه‌ای در همین زمینه نوشته که کارمندان این شبکه اگر ضمن ابراز پشیمانی، شغل خود در شبکه‌های ماهواره‌ای را متوقف کنند، مورد عفو اسلامی قرار خواهند گرفت.

سفارت ایران به درخواست ساندی‌تایمز برای اظهارنظر در این مورد پاسخی نداده است.

این نخستین‌بار نیست که ایران به دنبال ساکت کردن روزنامه‌نگاران است. کارمندان ایرانی که برای بی‌بی‌سی کار می‌کنند، دارایی‌هایشان توقیف شده، بستگان آن‌ها را مورد تهدید قرار داده و همچنین هدف شایعات مخرب قرار گرفته‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More