شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش اختصاصی از کارزار افزایش مصنوعی دنبال‌کنندگان توییتری آذری جهرمی

براساس شواهدی که ایران‌اینترنشنال در بررسی‌های خود به‌دست آورده است، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، یا تیم تبلیغاتی‌‌اش در روزهای گذشته، تعداد دنبال‌کنندگان او در توییتر را به صورت مصنوعی بالا برده‌اند.

طی دو سال گذشته، شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک و توییتر کارزارهای مختلف سازماندهی‌شده ازسوی حکومت ایران در این رسانه‌های اجتماعی را شناسایی و حساب‌های مختلف مرتبط با حکومت ایران را مسدود کرده‌اند. در برخی از این موارد، حتی صداوسیمای ایران نیز در این دست کارزارها و انتشار شایعه نقش داشته است.

برخلاف کارزارهایی که شرکت‌های بزرگ تکنولوژی پیش از این شناسایی کرده‌ بودند و از نقش حکومت ایران در انتشار اخبار جعلی و شایعه‌های مختلف حکایت داشت، ایران اینترنشنال برای اولین‌بار، کارزار تبلیغاتی متفاوت ازسوی یکی از مقامات دولت ایران را بررسی کرده است که در آن، وزیر دولت روحانی به کمک حساب‌های جعلی و ناشناس سعی در جهت‌دهی به فضای توییتر می‌کند.

براساس بررسی‌هایی که ایران اینترنشنال انجام داده است، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، در توییتر با کمک ارتشی از حساب‌های جعلی در روزهای ۲۰ و ۲۱ آذر (۱۱ و ۱۲ دسامبر)، به‌صورت مصنوعی سعی در بالا نگه داشتن تعداد کسانی که حساب کاربری‌اش را دنبال می‌کرده‌اند، داشته است.

این کارزار افزایش مصنوعی و جعلی تعداد دنبال‌کنندگان آذری جهرمی در حالی از سوی آذری جهرمی و یا تیم تبلیغاتی او راه‌اندازی شده است، که در روز ۲۰ آذر و پس از آنکه آذری جهرمی توییتی در مورد «سورپرایز» کاربران کرده بود، گروهی از کاربران ایرانی توییتر، در واکنش به خاموشی کامل اینترنت درپی آغاز اعتراض‌های آبان‌ماه در ایران، از کارزار #سورپرایز کردن آذر جهرمی از طریق بلاک کردن او نوشتند و دیگر کاربران را به لغو دنبال کردن آذری جهرمی و بلاک کردنش بر روی توییتر تشویق کردند.

 

 

 

با آغاز این کارزار کاربران، آنچه باید اتفاق می‌افتاد کاهش تدریجی تعداد دنبال‌کنندگان آذری جهرمی به مرور زمان بود که نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه تعداد دنبال‌کنندگان آذری جهرمی به‌صورت خیره‌کننده‌ای افزایش پیدا کرد. اتفاقی که براساس بررسی‌های ایران اینترنشنال به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و از طرف حکومت ایران و یا افراد نزدیک به حکومت ایران انجام شده است.

براساس بررسی‌های ایران اینترنشنال، تعداد دنبال‌کنندگان آذری جهرمی در ماه‌های نوامبر، اکتبر و سپتامبر، روزانه به‌طور متوسط ۲۵۳/۵ کاربر افزایش داشته است. جدول زیر افزایش تعداد دنبال‌کنندگان آذری جهرمی در این سه ماه را نشان می‌دهد.

 

ماه

میزان افزایش دنبال‌کنندگان در روز

سپتامبر

۲۷۴/۸

اکتبر

۲۶۹/۲

نوامبر

۲۱۶/۶

متوسط سه ماه

۲۵۳/۵

 

میزان افزایش دنبال‌کنندگان آذری جهرمی از ابتدای ماه دسامبر تا روز دهم دسامبر - یک روز قبل از کمپین #سورپرایز کاربران توییتر فارسی برای بلاک کردن آذری جهرمی در توییتر - تقریبا مشابه ماه‌های گذشته بوده است و در هر روز ۲۷۴/۸ کاربر جدید آذری جهرمی را در توییتر دنبال کرده‌اند. اما با نگاه به روز ۱۱ و ۱۲ دسامبر، این وضعیت کاملا و به‌یک‌باره دچار تغییر شدید شد و درحالی‌که تعدادی از کاربران در توییتر شروع به لغو دنبال کردن آذری جهرمی و بلاک کردن او کردند، میزان رشد تعداد دنبال‌کنندگان آذری جهرمی به حدود ۳۲۰۰ کاربر در روز رسید. گراف زیر چگونگی افزایش تعداد دنبال‌کنندگان آذری جهرمی از اول دسامبر تا ۱۲ دسامبر را نشان می‌دهد.

 

هرچند که می‌توان این تعداد افزایش را ناشی از محبوبیت یک‌باره آذری جهرمی دانست، اما بررسی ایران اینترنشنال در مورد دنبال‌کنندگان آذری جهرمی، واقعیتی دیگر از کارزار ایران برای افزایش مصنوعی دنبال‌کنندگان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را نشان می‌دهد. 

بررسی‌های انجام‌شده بر روی ۱۵ هزار دنبال‌کننده آخر آذری جهرمی در روز ۱۲ دسامبر نشان می‌دهد:

  • ۵۹ درصد (۸۸۲۱ کاربر توییتر) از این دنبال‌کنندگان حساب‌های خود را در سال ۲۰۱۹ ساخته‌اند و ۶۱۷۰ حساب کاربری (۴۱ درصد) تنها در ۴۰ روز گذشته ساخته شده‌اند.

  • ۳۵ درصد (۵۱۹۲ کاربر توییتر) از دنبال‌کنندگان کمتر از ۱۰ توییت منتشر کرده‌اند.

  • ۴۳ درصد (۶۴۱۸ کاربر توییتر) کمتر از ۱۰ کاربر را دنبال می‌کنند.

  • ۲۸ درصد (۴۱۷۹ کاربر توییتر) کمتر از ۱۰ دنبال‌کننده دارند. 

با نگاهی به این آمار و همچنین محتوایی که این حساب‌ها تا پایان روز ۱۲ دسامبر منتشر کرده‌اند، ایران اینترنشنال به این نتیجه رسیده است که بسیاری از دنبال‌کنندگان جدید آذری جهرمی به احتمال زیاد، کاربران واقعی نیستند و این کارزار افزایش تعداد دنبال‌کنندگان به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و در واکنش به کارزار کاربران برای بلاک کردن حساب آذری جهرمی، از طرف ایران و به احتمال زیاد شخص آذری جهرمی راه‌اندازی شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More