شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گسترش اعتراض‌های خوزستان به ایذه؛ بازداشت چندساعته فعالان مدنی حامی اعتراض‌ها در تهران

 

گروهی از مردم ایذه با برگزاری تجمعی در حمایت از معترضان به بی‌آبی در مناطق دیگر استان خوزستان به خیابان آمدند و شعارهایی از جمله «‌مرگ بر خامنه‌ای» و «‌خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله» سر دادند.

این اعتراض‌ها در ایذه با سرکوب معترضان و شلیک گاز اشک‌آور به سمت آنها همراه بود. هنوز آماری از تعداد بازداشتی‌ها و مجروحان احتمالی در دست نیست.

بر اساس اطلاعات رسیده، اینترنت تلفن‌‌های همراه اپراتور‌های ایرانسل و همراه اول در اهواز و شادگان قطع شده است.

 

 

در تهران هم گروهی از فعالان مدنی عصر سه‌شنبه ۲۹ تیرماه با برگزاری تجمعی مقابل وزارت کشور ضمن حمایت از اعتراض‌ها در خوزستان، سرکوب معترضان را محکوم کردند. 

بنا بر گزارش‌ها، نیروهای امنیتی برخی از شرکت‌کنندگن در این تجمع از جمله «نرگس محمدی، آرش صادقی، رسول بداقی، آرش کیخسروی و جعفر عظیم‌زاده، روح‌الله مردانی، بهزاد همایونی و پوران ناظمی و حمید آصفی» را برای چند ساعت بازداشت کردند. این فعالان بامداد چهارشنبه آزاد شدند

 

 

تجمع‌های مردم در مناطق مختلف استان خوزستان برای اعتراض به بی‌آبی از پنجشنبه هفته گذشته ۲۳ تیرماه آغاز شد و دستکم دو معترض در جریان این تجمع‌ها کشته شده‌اند. 

در پنجمین شب اعتراض‌ها مردم سوسنگرد، شادگان، کوت عبدالله، حمیدیه، رامشیر، رامهرمز، ماهشهر، ویس، شهر جراحی، شاوور، و بخشی‌هایی گسترده از شهر اهواز از جمله جوی علوی، کمپلو و مندلی به خیابان آمده و تظاهرات کردند.

تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد نیروهای امنیتی روز سه‌شنبه در نگرانی از گسترش اعتراض‌ها، خودروها و گارد ویژه را در خیابان‌هایی که انتظار بروز اعتراض در آن می‌رود مستقر کرده‌اند. 

در رسانه‌های اجتماعی هم فراخوانی برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی در حمایت از اعتراض‌های مردم خوزستان منتشر شده بود که مردم را به برگزاری تجمع‌هایی در ساعت ۹ شب سه‌شنبه ۲۹ تیر دعوت می‌کرد. 

معترضان خوزستان در تجمع‌های خود شعارهایی در اعتراض به ناکارآمدی دولت در مدیریت بحران بی‌آبی و همچنین طرح‌های حکومتی برای انتقال آب خوزستان و واداشتن مردم این استان به «مهاجرت اجباری» سر می‌دادند.

با گسترش اعتراض‌ها، شعارها علیه حکومت تند‌تر شده و شهرهای بیشتری به اعتراض‌ها پیوسته‌اند. 

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More