شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک مقام آمریکایی: ایران یک موشک بالستیک میان‌برد آزمایش کرد

یک مقام آمریکایی گفته است که ایران اواخر روز چهارشنبه گذشته یک موشک بالستیک میان‌برد، از نوع شهاب سه، با برد تقریبی ۱۰۰۰ کیلومتر، آزمایش کرده است.

خبرنگار سی.ان.ان بامداد روز جمعه چهارم مرداد به نقل از این مقام آمریکایی، بدون ذکر نام، نوشت که این موشک، تهدیدی برای کشتی‌رانی یا پایگاه‌های آمریکا در منطقه به شمار نمی‌رود.

به گفته این مقام آمریکایی، ارزیابی‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که ایران در تلاش است تا برد و نیز دقت موشک‌های خود را تقویت کند.

 

 

 

در قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، سال ۲۰۱۵ ، از دولت ایران خواسته شده که برای هشت سال از کار و آزمایش بر روی موشکی‌های بالستیک، که توان حمل کلاهک‌های اتمی دارند، خودداری کند.

ایران در تمامی این سال‌ها مدعی بوده است که تقویت توان موشکی‌اش صرفا جنبه «دفاعی» و «بازدارندگی» دارد و کشوری را تهدید نمی‌کند. از سوی دیگر، ایران بارها تاکید کرده است که بر سر برنامه موشکی‌اش حاضر به مذاکره نیست و هیچ امتیازی در این زمینه نخواهد داد.

دولت اسرائیل بارها به این نکته اشاره کرده است که ایران با درج شعارهایی به زبان عبری بر بدنه موشک‌‌هایی که به آزمایش می‌گذارد؛ آشکارا موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند.

علاوه بر آمریکا، کشورهای مختلف اتحادیه اروپا هم از ایران خواسته‌اند تا توسعه برنامه موشکی خود را متوقف کند. در بیانیه‌ای که بهمن‌ماه گذشته، کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور جمعی در این بار منتشر کردند آمده است که ایران نه تنها تلاش می‌کند تا برد و دقت موشک‌های خود را تقویت کند؛ بلکه تلاش دارد تا شمار آزمایش‌های موشکی خود را نیز افزایش دهد.

مقام‌های جمهوری اسلامی یا رسانه‌های داخلی ایران، هنوز واکنشی نسبت به خبر انجام این آزمایش موشکی نداشته‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More