شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک مقام ایالات متحده: اسرائیل به آمریکا خبر داد که کشتی ایرانی ساویز را هدف قرار داده است

درپی حمله و انفجار در کشتی ساویز، یک شناور شناسایی و اطلاعات سپاه پاسداران، نیویورک تایمز از قول یک مقام آمریکایی گزارش داد که اسرائیل به مقام‌های ایالات متحده خبر داد که به تلافی حملات اخیر به دو کشتی اسرائیلی،  کشتی ساویز را هدف قرار داده است.

ساعاتی پس از وقوع انفجار در یک کشتی نظامی ایران در دریای سرخ، رسانه‌های منطقه‌ای گزارش دادند که یک کشتی متعلق به سپاه پاسداران هدف حمله قرار گرفته است و همزمان یک خبرگزاری وابسته به این نیرو آن را حادثه‌ای ناشی از «انفجار یک مین چسبان» اعلام کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، یک مقام آمریکایی اما گفته است که اسرائیل به مقامات آمریکا خبر داد که  به کشتی ایرانی ساویز حمله کرده است. این مقام آمریکایی افزود که مقامات اسرائیلی گفته‌اند «این حمله در واکنش به اقدام ایران در حمله به کشتی‌های اسرائیلی صورت گرفته است».

این مقام آمریکایی گفت اسرائیل احتمالا این حمله را به تاخیر انداخته بود تا ناو هواپیمابر آیزنهاور از منطقه دور شود. او گفت ناو آیزنهاور در زمان حمله با کشتی ساویز ۳۲۰ متر فاصله داشت.

شبکه العربیه شامگاه سه‌شنبه به نقل از منابع خود خبر داد که یک کشتی ایرانی وابسته به سپاه پاسداران در دریای سرخ هدف حمله قرار گرفته است. این شبکه افزود که حمله به این کشتی سپاه پاسداران در دریای سرخ و نزدیکی سواحل اریتره رخ داده است.

پیش از گزارش نیویورک تایمز، روزنامه هاآرتص با اشاره به ‌«‌گزارش‌های تایید نشده» درباره حمله به یک کشتی ایرانی در دریای سرخ، نام این کشتی را ساویز اعلام کرد. به نوشته هاآرتص این کشتی یک شناور شناسایی اطلاعاتی است.

شبکه الحدث نیز به نقل از منابع خود نوشت که این کشتی متعلق به سپاه پاسداران به کار جمع‌آوری اطلاعات مشغول بوده است که در نزدیکی سواحل اریتره به آن حمله شده ولی انفجار رخ داده در کشتی باعث غرق آن نشده است.

همزمان خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، انفجار در یک کشتی نظامی ایران در دریای سرخ را تایید کرد اما آن را «حادثه برای شناور ایرانی در دریای سرخ» خواند.

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران با تایید وقوع انفجار در «کشتی ایران ساویز»، نوشت: «طبق اطلاعات کسب شده این سانحه به دلیل انفجار مین‌های چسبان در بدنه کشتی رخ داده است.»مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون در این باره توضیحی ارائه نکرده‌اند و خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران نیز نوشت که اخبار تکمیلی درباره انفجار در کشتی ایران ساویز «متعاقبا اعلام خواهد شد».

گزارش‌های موجود از سابقه فعالیت‌های کشتی ساویز مبنی بر آن است که این کشتی تا چند سال قبل به عنوان یک کشتی باربری مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی دست‌کم از سال ۲۰۱۹ با حفظ پوشش کشتی باری به عنوان کشتی شناسایی در دریای سرخ عمل کرده و پشتیبانی از شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران را نیز بر عهده داشته است.

وال استریت ژورنال نیز به نقل از چند مقام آگاه گزارش داد کشتی ایرانی ساویز که مورد حمله قرار گرفته از اوایل سال ۲۰۱۷ در جنوب دریای سرخ و در ساحل غربی یمن بوده و برای سپاه پاسداران اطلاعات جمع‌آوری می‌کرده است.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، نیز در این باره نوشت: «کشتی ایران ساویز در چند سال گذشته در دریای سرخ به منظور پشتیبانی از تکاورهای ایرانی که به ماموریت اسکورت شناورهای تجاری اعزام می‌شوند، مستقر بوده است.»

طی یک ماه گذشته دو کشتی باری متعلق به شرکت‌ها و شهروندان اسرائیلی نیز در دریای عمان و دریای عرب مورد حمله قرار گرفتند و مقام‌های اسرائیل گفتند که در حال تحقیق درباره عاملان این حملات هستند اما سو‌ء‌ظن آنها به ایران است چرا که جمهوری اسلامی در تلاش است زیرساخت‌های اسرائیل را از بین ببرد و به شهروندان این کشور آسیب برساند.

کمتر از یک ماه قبل نیز وال‌استریت ژورنال از گشوده شدن جبهه تازه‌ درگیری میان ایران و اسرائیل در دریاها گزارش داد و به نقل از مقام‌های آمریکایی و منطقه‌ای نوشت که اسرائیل از زمستان ۹۸، اواخر سال ۲۰۱۹، تا اسفند۹۹ دست‌کم ۱۲ کشتی ایران را که بیشترشان حامل نفت برای سوریه بودند، هدف قرار داده است.

مقام‌های آمریکایی همچنین به وال‌استریت ژورنال گفتند که در مواردی نیز اسرائیل در حملا دریایی خود، شناورهای جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده است که در حال انتقال محموله‌های تسلیحاتی در منطقه بوده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More