شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک نفتکش ایرانی کنار آدریان دریا۱ در نزدیکی پالایشگاه بانیاس سوریه پهلو گرفت

شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز، خبر داد که یک نفتکش ایرانی با ظریفیت ۳۵۰ هزار بشکه کنار نفتکش آدریان دریا۱ در نزدیکی پالایشگاه بانیاس سوریه پهلو گرفته است.

گریس۱ که بعد از رفع توقیف در جبل‌الطارق به آدریان دریا۱ تغییر نام داده است، از چند هفته پیش در آب‌های نزدیک پالایشگاه بانیاس سوریه لنگر انداخته است.

بنابر اعلام تانکر ترکرز، نفتکش جدید ایرانی که در کنار آدریان دریا۱ پهلو گرفته «یاسمین» نام دارد و پهلو به پهلو در کنار نفتش آدریا دریا۱ توقف کرده است. از این روش برای انتقال محموله نفتکش‌ها به یکدیگر استفاده می‌شود.

آدریان دریا۱ همان نفتکش گریس۱ است که در جبل‌الطارق توقیف شده بود. دلیل توقیف این نفتکش نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه عنوان شده بود اما مقام‌های جمهوری اسلامی بلافاصله بعد از توقیف این نفتکش اعلام کردند که مقصد گریس۱ جایی غیر از سوریه است. دولت جبل‌الطارق و همچنین بریتانیا پس از صدور حکم رفع توقیف از این نفتکش اعلام کردند که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ارایه اسنادی تعهد کرده است که نفتکش گریس۱ بعد به سوریه نخواهد رفت و به همین دلیل دادگاه جبل‌الطارق حکم رفع توقیف ان را صادر کرده است.

گریس۱ بعد از رفع توقیف از سوی ایران به آدریان دریا۱ تغییر کرد و این نفتکش به سوی شرق مدیترانه حرکت کرد. در جریان حرکت این نفتکش بود که دادگاهی در آمریکا حکم توقیف این نفتکش را صادر کرد. دادگاه اعلام کرد که این نفتکش و محموله ۲ میلیون ۱۰۰ هزار بشکه‌ای آن بخشی از سازوکار سپاه پاسداران برای انتقال نفت و تامین مالی تروریسم است. ایالات متحده در ادامه ناخدا و شماری از خدمه این نفتکش را نیز تحریم و ورودشان را به آمریکا ممنوع کرد اما مقام‌های ایالات متحده اعلام کردند که برنامه‌ای برای توقیف آن ندارند.

با این حال مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در هشتم شهریور ماه گفت: «اطلاعات موثقی داریم که نشان می‌دهد نفتکش ایرانی آدریان‌دریا۱ در راه بندر طرطوس، در غرب سوریه، است.» وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که «اعتماد به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، یک اشتباه بزرگ بود.» او گفت که ظریف پیشتر به مقام‌های بریتانیایی «تضمین» داده بود که این نفتکش به سوریه نخواهد رفت.

شنبه شانزدهم شهریور، شرکت آمریکایی توسعه فناوری فضایی ماکسار اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای از آدریان دریا ۱، این شناور را در نزدیکی بندر طرطوس سوریه نشان می‌‎دهد و بر اساس این تصاویر، آدریان دریا ۱روز جمعه ششم سپتامبر به فاصله ۳/۷ کیلومتری بندر طرطوس لنگر انداخته است.

به این ترتیب آدریان دریا۱ چندی پس از نامشخص بودن مقصدش، سرانجام در آب‌های نزدیک پالایشگاه بانیاس سوریه، در نزدیکی بندر طرطوس سوریه، لنگر انداخت و گزارش‌هایی درباره تخلیه نیمی از محموله نفت آن منتشر شد. علی ربیعی،سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، اعلام کرد که ایران این نفتکش و محموله‌اش را فروخته و تصمیم گیری درباره آینده آن با خریدار جدید است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز پیشتر در هفدهم شهریور اعلام کرده بود که محموله نفتکش آدریان دریا۱ در «سطح دریا» به فروش رفته و این کشتی «فعلا در سواحل مدیترانه»  پهلو گرفته است.او همچنین تاکید دولت جبل الطارق و دولت بریتانیا درباره تعهد جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه نفتکش به سوریه نخواهد رفت را رد کرد و گفت که ایران از همان ابتدا اعلام کرده که مقصد آدریان دریا۱ را تهران تعیین می‌کند وهمین کار را هم کرده است.

پس از این بود که نوزدهم شهریور، وزارت خارجه بریتانیا با احضار سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن، بدقولی ایران درباره نفتکش آدریان دریا را محکوم کرد.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، سه‌شنبه، نوزدهم شهریور، با انتشار بیانیه‌ای عنوان کرد: «ایران بارها اطمینان داده بود که نفت نفتکش آدریان دریا۱ به اشخاصی که در سوریه هدف تحریم قرار گرفته‌اند، تحویل داده نشود.»

این بیانیه می‌افزاید: «اما ایران نشان داد کاملا این تضمین‌ها را درباره آدرین دریا ۱ نقض کرده است.»وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرده که «این فروش نفت به رژیم بی‌رحم بخشی از رفتار عادی دولت ایران در جهت از بین بردن امنیت منطقه است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون واکنش یا توضیحی در خصوص حضور یک نفتکش دیگر ایرانی در کنار نفتکش آدریا دریا۱  ارایه نکرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More