شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۱۴ تن از کارگران هفت‌تپه بازداشت شدند

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه خبر داد که دست‌کم ۱۴ تن از کارگران ساعتی پیش از سوی پلیس امنیت بازداشت شدند.

بنابر اعلام سندیکای کارگران هفت‌تپه، سه  تن از کارگران هفت‌تپه عصر یک‌شنبه چهاردهم مهر ماه از سوی پلیس امنیت شهرستان شوش بازداشت شدند.

همزمان ۱۱ تن از کارگران نیز در مسیر رفتن به تهران برای ملاقات با نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بودند که در عوارضی بزرگراه خرام‌آباد‌-تهران، بازداشت شدند.

«یوسف بهمنی، محمود خدایی و ایمان اخضری» سه کارگری هستند که روز یک‌شنبه در هفت‌تپه از سوی ماموران پلیس امنیت  شهرستان شوش بازداشت شدند.

همچنین «محمد خنیفر، ابراهیم عباسی منجزی، امید آزادی، حسن جوادی کهنگی، مهدی داوودی، محمد امیدوار، عماد کثیر، علی بنی سعد» هشت تن از ۱۱ کارگری هستند که در عوارضی خرم‌آباد به تهران بازداشت شدند و اسامی سه تن از کارگران بازداشت شده هنوز اعلام نشده است.

سندیکای کارگران هفت‌تپه با اشاره به این‌که بازداشت ۱۱ کارگری که در عوارضی بزرگراه خرم‌آباد به تهران درحالی انجام شده است که آن‌ها برای ملاقات با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عازم تهران بودند، تاکید کرد که بازداشت‌ این کارگران با هماهنگی پلیس امنیت شوش و از سوی ماموران نیروی انتظامی انجام شده است.

تاکنون دلیل بازداشت کارگران هفت‌تپه از سوی مقام‌های قضایی و نیروی انتظامی اعلام نشده است.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه با تاکید براین‌که «بازداشت کارگران عملی به غایت ناپسند، زشت و ضد کارگری» است، این بازداشت‌ها را محکوم کرد و خواهان آزادی بی‌قید و شرط  تمامی بازداشت شدگان شد.

هفته گذشته نیز دست‌کم ۴۰ تن از کارگران هفت‌تپه به پلیس امنیت شوش احضار شده بودند. بازداشت‌های یک‌شنبه چهاردهم مهر و احضار گروهیکارگران در دوشنبه گذشته پس از آن صورت گرفت که کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در ادامه اعتراضات خود طی هفته گذشته چندبار در اعتراض به اخراج شماری از همکاران‌شان دست به اعتصاب زدند.

سندیکای کارگران هفت‌تپه، هفته گذشته همچنین «احضار و تهدید کارگران را شدیدا محکوم کرد و خواهان بازگشت به کار» تمامی کارگران اخراجی شد.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، اما روز یک‌شنبه هفتم مهر در خصوص اخراج شماری از کارگران نیشکر هفت‌تپه گفت: «قرارداد کارفرما با کارگران تمام شد و کارفرما بنا به اختیارات  قرارداد این ۲۰ نفر را تمدید نکرد. این‌ها بیشتر در بخش تجهیزاتی هستند. بعضی از کارگران معترض بودند برای این‌که می‌خواستند از همکاران دفاع کنند» اما «حق کارفرما است که تمدید کند یا خیر.»

احضار، بازداشت و برخوردهای امنیتی و قضایی با کارگران هفت‌تپه از اعتصاب چند هفته‌ای کارگران معترض در پاییز سال گذشته اوج گرفت و علاوه بر بازداشت ده‌ها تن از کارگران و شماری از حامیان کارگران هفت‌تپه از جمله سپیده قلیان، پس از آن‌که اسماعیل بخشی فاش کرد که تحت شکنجه قرار گرفته است، ابعاد ملی به خود گرفت.

با این حال، برخوردهای امنیتی و قضایی با کارگران هفت‌تپه همچنان ادامه دارد و آن‌گونه که سندیکای کارگران هفت‌تپه ساعتی پیش اعلام کرد نیروهای امنیتی و پلیس امنیت نیروی انتظامی اقدام به بازداشت گروهی شماری از کارگران هفت‌تپه در بزرگراه خرم‌اباد به تهران کرده‌اند در حالی که کارگران برای ملاقات با نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس، عازم تهران بودند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More