شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۵۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ایسپا: کرونا یک سال دیگر طول می‌کشد

حدود ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) گفتند که شیوع کرونا در ایران بیش از یک سال دیگر طول می‌کشد.

طبق  نتایج این نظرسنجی، ۳/۴ درصد نیز گفته‌اند که کرونا «هیچ وقت» تمام نمی‌شود. ۴/۶ درصد آخر پاییز و ۱۰/۵ درصد آخر سال ۱۴۰۰ را زمان پایان کرونا ذکر کرده‌اند

این نظرسنجی به شیوه مصاحبه تلفنی در تاریخ ۲۸ فروردین تا ۱ اردیبهشت و با پرسش از ۱۵۷۳ نفر انجام است.

مقام‌های وزارت بهداشت از بهبود وضعیت شیوع کرونا در تعدادی از استان‌های ایران پس از محدودیت ها در سه هفته گذشته خبر داده‌اند. با این حال همچنان ۱۰۲ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۱ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند.  

بر اساس اعلام وزارت بهداشت با فوت ۳۴۹ نفر دیگر در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۳ هزار و ۵۶۸ نفر رسید. در این مدت ۱۵ هزار و ۸۷۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند.

در همین حال نگرانی‌هایی درباره افزایش مبتلایان در تعطیلات عید فطر مطرح شده است. پس از عید فطر سال ۹۹ نیز شیوع کرونا به شدت افزایش یافت.

در همین حال حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت مجلس، در نامه ای به حسن روحانی، رییس جمهور، خواستار جلوگیری از سفرها در عید فطر شد.

به گفته شهریاری، انجام این سفرها باعث می شود بیمارستان‌ها که در حال حاضر نیز با تمام ظرفیت کار می‌کنند، شرایط «حادتری» پیدا کنند.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، نیز با اشاره  به تجمعات عید فطر و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: «تا زمانی که واکسن برای اکثر مردم تزریق نشود، هرگونه تجمعی می‌تواند سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری باشد.»

بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۷۲۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۳۴ هزار و ۵۶۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند. 

با این حال حسن روحانی گفت که «ما به راحتی می‌توانیم در ماه‌های پیش رو میلیون‌ها واکسن به کشور وارد کنیم.»

او اضافه کرد: «حتما اگر همه دست به دست هم بدهیم و دست بخش خصوصی را برای واردات واکسن باز بگذاریم تمام افرادی که بخاطر سن و بیماری های زمینه‌ای در خطر هستند واکسن خواهند زد.»

مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران، وعده داده که حداکثر ظرف مدت ‏۱۰ روز تا دو هفته اولین محموله واکسن خریداری شده توسط بخش خصوصی وارد کشور می شود.

او توضیحی درباره تعداد و نوع این واکسن نداده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More