شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۶ زن به اتهام تلاش برای ورود به ورزشگاه‌های ایران بازداشت شدند

در حالی که رییس فدراسیون فوتبال ایران اطمینان داده بود که زنان می‌توانند وارد ورزشگاه‌های ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ شوند، چند زن که به «دختران آزادی» معروف شده‌اند، به اتهام تلاش برای ورود به ورزشگاه‌های ایران بازداشت شدند.

سایت خبری ایران‌وایر، روز جمعه ۲۵ مرداد، گزارش داد که شش زن از جمله زهرا خوش‌نواز، لیلی ملکی، هدیه مروستی و فروغ علایی، از سوی اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت، و از روز دوشنبه گذشته به زندان قرچک ورامین منتقل شده‌اند.

یکی از نزدیکان این بازداشت‌ شده‌ها گفته است که برای آزادی مشروط هر یک از آن‌ها «قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شده که باید تا روز شنبه تامین شود».

همچنین گفته می‌شود که بازداشت این زنان، بر اساس شکایت و درخواست مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران از اطلاعات سپاه و برای جلوگیری از تلاش دختران برای ورود به ورزشگاه‌ها در آستانه آغاز رقابت‌های لیگ برتر صورت گرفته است.

این در حالی است که پیشتر فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، در پاسخ به ایران اینترنشنال، تایید کرد که رییس فدراسیون فوتبال ایران، به نامه رییس فیفا درباره حصول اطمینان از ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر پاسخ مثبت داده است.

فیفا در ایمیلی به ایران اینترنشنال نوشت تاج تاکید کرده که درخواست ورود زنان به ورزشگاه‌ها از سوی مجمع فدراسیون فوتبال ایران مورد موافقت قرار گرفته و این مساله به وزیر ورزش و جوانان ایران ارجاع داده شده تا تمام مجوزهای لازم برای اطمینان از حضور زنان در ورزشگاه های ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی فراهم شود.

در این نامه آمده فیفا از این اقدام و تعهد فدراسیون ایران در خصوص این مساله بسیار مهم قدردانی می‌کند و به دقت پیگیر این موضوع در تمام سطوح و مسئولان مربوطه است.

با اینکه قانون مشخصی برای این مساله وجود ندارد، اما زنان در ایران از حضور در استادیوم‌های فوتبال (و برخی ورزش‌های دیگر) محرومند.

مراجع تقلید ایران، یکی از مخالفان جدی حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند. چندی پیش،  ناصر مکارم شیرازی، یک مرجع تقلید شیعه در قم، جو حاکم در ورزشگاه‌های ایران را برای حضور زنان «مناسب» ندانست.

این در حالی است که مهیا کردن امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها، از جمله وعده‌های روحانی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری بوده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More