شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۸۰ روز پس از اعتراض‌های آبان؛ استاندار تهران: آمار کشته‌‌ها را جلسه بعد اعلام می‌کنم

 

در پی گذشت ۸۰ روز از زمان آغاز اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه در ایران انوشیروان محسنی بند‌پی،‌استاندار تهران،‌ در پاسخ به سوالی در ارتباط با عدم مسئولیت‌پذیری دولت درباره آمار کشته‌شدگان اعلام کرد که در «جلسه بعد» آن را اعلام می‌کند.

محسنی بندپی روز یکشنبه ۱۳ بهمن‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در ارتباط با چرایی عدم اعلام آمار از سوی استانداری اظهار کرد: «قرار نیست که ما آن را اعلام کنیم، بلکه قرار بوده دستگاهی که متولی این کار است آن را اعلام کند.» او اشاره‌ای به منظور خود از دستگاه متولی نکرد.

محسنی بندپی افزود: «در جلسه شورای امنیت کشور قرار شد مرجعی که به لحاظ قانونی عهده‌دار این مساله است تعداد کشته‌شده‌ها را اعلام کند، اما آن‌چه که مسلم است تعداد اصلی این مقداری که اعلام شده نیست.»

خبرگزاری رویترز پیشتر در گزارشی تعداد کشته‌های این اعتراض‌ها را دست‌کم ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده بود. 

استاندار تهران همچنین اعلام کرد که در «جلسه بعد نشست خبری» تعداد دقیق کشته‌شده‌های آبان را استعلام و اعلام خواهد کرد. 

این اظهارات استانداری تهران در حالی است که با وجود گذشت ۸۰ روز از زمان آغاز اعتراض‌های سراسری مردم نسبت به شرایط معیشتی و سیاسی، هنوز هیچ‌کدام از دستگاه‌های دولتی،‌قضایی و امنیتی آماری از کشته‌ها و بازداشت‌ها اعلام نکرده‌اند.

طی این اعتراض‌ها ماموران امنیتی و انتظامی از جمله سپاه پاسداران به صورت مستقیم به سر و بدن معترضان شلیک کرده بودند. عبدالرضا رحمانی فضلی،‌ وزیر کشور،‌ با تایید این موضوع و در پاسخ به چرایی شلیک به سر معترضان گفته بود که «به پا هم زده‌اند.»

وعده‌های مشابه قبلی

فرماندار شهرستان بهارستان استان تهران در آذرماه اعلام کرده بود که دولت از تعداد کشته‌شدگان این اعتراض‌ها خبر دارد اما او اجازه مصاحبه و ارائه آمار در این زمینه را ندارد.

محمدجعفر منتظری،‌ دادستان کل کشور،‌ در نخستین واکنش به گزارش‌ رسانه‌ها درباره آمار کشته‌شده‌ها ضمن رد آن، مقام‌های دولت را از اعلام این آمار بر حذر داشته بود.

محمود واعظی،‌ رییس دفتر رییس‌جمهوری، نیز روز چهارم دی‌ماه در واکنش به آمار اعلام‌ شده از سوی خبرگزاری رویترز آن را «فضاسازی و جنگ روانی» خواند و گفت قوه قضاییه در حال بررسی این موضوع و «جمع زدن» آمار است. 

هم‌زمان نیز علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت، در پاسخ به سوال خبرنگاران در زمینه  تاخیر مقام‌های رسمی در ارائه گزارش کشته‌شدگان و بازداشتی‌ها گفته بود: «شاید اشکال از ماست که باید به سرعت آمار تفکیک شده و اسامی را اعلام کنیم. این کار در حال انجام است، اما باید با دقت باشد.»

این مقام دولت همچنین خبرگزاری رویترز و سازمان‌های حقوق بشری را «سازمان‌های شناخته‌شده و دروغگو» خوانده بود.

این وعده  ربیعی در حالی داده شد که او پیش از آن در روز ۲۷ آبان‌ماه از نیاز به «چند روز فرصت» برای ارائه آمار سخن گفته بود. 

سخنگوی دولت همچنین اظهار کرده بود که دادستانی کل کشور در این زمینه مسئول است. 

اما غلامحسین اسماعیلی،‌ سخنگوی قوه قضائیه، پس از این اظهارات به آن واکنش نشان داد و گفت شورای عالی امنیت ملی باید در این ارتباط پاسخ دهد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More