شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بیانیه ۴ حزب اپوزیسیون درباره روابط ایران و آمریکا

 

هیات‌های اجرایی چهار گروه سیاسی که عمدتا فعالیت‌های‌شان در خارج از ایران متمرکز است، در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از خروج آمریکا از برجام، از دولت ایران خواستند به مذاکره با اتحادیه اروپا ادامه دهد و در «سیاست‌های مخرب» خود در منطقه و جهان تجدیدنظر کند.

چهار گروه اتحاد جمهوری خواهان ایران، حزب چپ ایران (فداییان خلق)، سازمان های جبهه ملی ایران در خارج از کشور و

همبستگی جمهوری خواهان ایران در این بیانیه نوشتند که «سياست های توسعه طلبانه جمهوری اسلامی در منطقه» باعث شده ایران «در این وضعیت دشوار» قرار بگیرد.

این چهار گروه رسیدن به توافقی برای صلح و امنیت در جهان را منوط به «تغییر سیاست های مخرب جمهوری اسلامی در منطقه، حسن همجواری با همسایگان، عادی سازی رابطه با آمریکا و دست کشيدن از شعار  نابودی اسرائیل» و همچنین دست برداشتن دولت آمریکا «از زیاده خواهی و پيش شرط گذاشتن برای مذاکره، از اقدامات مداخله‌جویانه در روند دموکراسی‌خواهی مردم ایران و آلترناتیو سازی سیاسی برای آنان» دانسته‌اند.

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال جاری به شکل یک‌طرفه از برجام خارج شد. آمریکا قصد دارد در دو تاریخ مشخص (۱۳ مرداد و ۱۳ آبان) تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کند که از جمله شامل محدودیت در فروش نفت هم می‌شود. مسئولان ایرانی - از جمله حسن روحانی - گفته‌اند اگر ایران موفق به صدور نفت نشود، دیگر کشورهای منطقه هم نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند و تهدید به بستن تنگه هرمز کرده است.

این چهار گروه سیاسی اکنون در بیانیه خود با اشاره به شرایط فعلی نوشته‌‌اند: «خطای محاسبه ولو کوچک، اقدامات تحریک‌آمیز و برخوردهای نسنجیده می‌تواند جرقه درگیری نظامی را زده و به مجموعه‌ای از واکنش‌های غیر قابل پیشبینی پی در پی ختم شود. ازاین رو خویشتن‌داری و اجتناب از هرگونه تحریک و تنش‌آفرینی ضرورت دارد».

آن‌ها با اشاره به این‌که «ادبیات و لحن تهدیدآمیز مقامات جمهوری اسلامی اعم از خامنه‌ای، روحانی و فرماندهان سپاه بگونه‌ای است که شرایط جنگی را تداعی کرده، تناسبی با گفتمان صلح آمیز و تنش زدایی نداشته و در خدمت ماجراجویی دولت ترامپ و متحدان منطقه‌ای آن است»، نوشته‌اند: «وضعیت فلاکت بار اقتصادی و ابرچالش‌های فزاینده متعدد اجتماعی، امنیتی، و زیست محیطی  اجازه نمی‌دهد کشور درگیر تبعات سنگین برخوردهای نظامی و یا تشدید جنگ‌های نیابتی شود. مردم شریف ایران و بخصوص گروه های آسیب پذیر نباید تاوان ماجراجویی و رجزخوانی مقامات حکومتی را در تشدید تقابل خارجی بخصوص در مواجه با جریان تندرو که کنترل هیات حاکمه آمریکا را در دست گرفته است، بپردازند».

اتحاد جمهوری خواهان، حزب چپ ایران، سازمان های جبهه ملی در خارج از کشور و همبستگی جمهوری خواهان نوشته‌اند که عبور از شرایط فعلی نیازمند «گذار مسالمت آمیز از جمهوری اسلامی به جمهوری عرفی ( سکولار) مقید به دمکراسی و حقوق بشر، کماکان دیپلماسی و مذاکره و خوددداری از افزایش سطح درگیری» است.

آن‌ها از مقام‌های حکومت خواسته‌اند که  «دست از تهدید و رجزخوانی‌های جنگ‌طلبانه دست برداشته و بیش از این منافع ایران و زندگی مردم را با اقدامات غیر عقلانی و تحریک فرد ماجراجویی مانند ترامپ به خطر نیاندازند».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More