شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
دیدار فرماندهان سپاه قم با مکارم‌شیرازی

فرماندهان سپاه قم : انتشار عکس‌‌های تجمع فیضیه در راستای پروژه سپاه‌هراسی بود

 

به‌دنبال اتفاق‌های رخ‌داده در یک مراسم سخنرانی در حوزه علمیه قم و حواشی آن، جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران در شهر قم، به دیدار ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه رفتند تا درباره این برنامه و تجمع برگزارشده در آن، توضیح دهند.

تجمع گروهی از طلاب در روز پنج‌شنبه ۲۵ مردادماه که در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد و به‌ویژه پلاکاردهایی که در دست بعضی از تجمع‌کنندگان بود، انتقادات بسیاری را درپی آورد. ناصر مکارم شیرازی ازجمله منتقدانی بود که خواستار پاسخ‌گویی مسئولان سپاه شده بود، که «آیا با اجازه آن‌ها گروهی از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند؟!»

خبرگزاری ایسنا، سه‌شنبه سی‌ام مردادماه، به‌نقل از روابط‌عمومی سپاه استان قم نوشت که حسن اکبری، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قم، حسین طیبی‌فر، فرمانده تیپ امام صادق و جمعی از فرماندهان سپاه امام علی‌بن ابی‌طالب در رابطه با این موضوع، با مکارم شیرازی دیدار کردند.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان قم، در این دیدار، گفته است که سپاه پاسداران «در شکل‌گیری و برگزاری این تجمع هیچ‌گونه نقشی نداشته و هیچ‌یک از نیروهای این نهاد در این برنامه حضور نداشتند». به گفته او، تصاویر منتشرشده در برخی رسانه‌ها که از حضور اعضای سپاه در آن تجمع حکایت داشتند، «مربوط به مراسم دیگری بوده و انتشار این عکس‌ها اقدامی ناشیانه در راستای تخریب نهاد مقدس سپاه بوده است».

طیبی‌فر، فرمانده تیپ امام صادق نیز گفت که با تاکید او، «پلاکاردهای غیر سخنان مقام معظم رهبری جمع‌آوری شد و پیشگیری لازم درمورد بروز اتفاقات ناگوار انجام شد».

دیدار کنندگان همچنین نامه‌ غلام‌رضا احمدی،  فرمانده سپاه امام علی‌بن ابی‌طالب را به مکارم شیرازی تحویل دادند. احمدی در این نامه نوشته بود: انتشار این تصاویر، «حرکتی ازسوی عناصر کینه‌توز در راستای پروژه سپاه‌هراسی بوده است.»

روز پنج‌شنبه مراسم سخنرانی و تجمعی در شهر قم برگزار شد که حواشی مختلفی به‌دنبال داشت. حسن رحیم‌پور ازغدی، از اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و حسین طیبی‌فر، فرمانده تیپ امام صادق در این مراسم سخنرانی کردند.

در تجمع برگزارشده درپی سخنرانی‌ها -که «خودجوش» توصیف شد - پلاکاردهایی در دست برخی حاضران بود که واکنش‌هایی برانگیخت؛ ازجمله پلاکاردی با شعار «ای آن‌که مذاکره شعارت، استخر فرخ در انتظارت» که کنایه‌ای بود به مرگ هاشمی رفسنجانی.

حامیان دولت این شعار را تهدید روحانی دانسته و خواستار توضیح در این زمینه شده بودند. حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، در توییتی نوشت: «لطفا مزاحم طلبه پلاکاردی نشوید، فقط او را آگاه کنید» که در جمهوری‌اسلامی هیچ مسئولی شعار مذاکره نمی‌دهد و مساله «استخر فرح» نیز «یک دروغ ساخته شده برای یک موقعیت خاص بود و کاربرد عام ندارد».

 

 

ناصر مکارم شیرازی که پیش از این در بیانیه‌ای از اتفاق‌های رخ‌داده انتقاد کرده و خواستار توضیح سپاه پاسداران شده بود، در دیدار با فرماندهان سپاه قم گفت: «ناراحتی بنده از بعضی مسائل مطرح‌شده در این مراسم است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او همچنین از «حاشیه‌سازی بعضی با در دست گرفتن پلاکاردهایی با مضامین توهین و تهدید» انتقاد کرد.

مکارم شیرازی تنها مرجع تقلیدی نبود که به این موضوع واکنش نشان داد. حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید نزدیک به اصول‌گرایان‌، درباره این مراسم، گفت: «چطور می‌شود کسی بیاید سخن بگوید و حوزه علمیه و خدمات علما و مراجع را زیر سوال ببرد. حوزه علمیه که در طول تاریخ در مقابل ظلم ماند، استکبارستیز بود. حال، این‌گونه قضاوت بی‌انصافی است. حوزه هیچ‌گاه سکولار نبود و نیست و نخواهد بود. چرا باید کسی را به حوزه بیاورند که از حوزه بی‌اطلاع باشد».

حسن رحیم‌پور ازغدی در مراسم روز پنج‌شنبه در مدرسه فیضیه، به انتقاد از حوزه علمیه و مراجع تقلید پرداخته و گفته بود: «فقه بی‌ربط با زندگی، زندگی بی‌ربط با فقه، درس خارج‌هایی که به جای تئوریزه حکومت و تمدن دینی، عملا فقه سکولار می‌سازند، فقه فردی-عبادی طهارت و نجاست؛ اما درباره اقتصاد، سیاست، بانک و روابط بین‌الملل حرفی ندارند. سکولاریسم یعنی همین است. همه می‌گویند سکولاریسم در دانشگاه است، بگذارید بگویم ریشه سکولاریسم در حوزه است».

مجموعه انتقادهای مطرح‌شده نسبت‌به این مراسم، باعث شد که سپاه پاسداران نیز دوشنبه ۲۹ مردادماه، در بیانیه‌ای اعلام کند که این تجمع «خودجوش» بوده و این نهاد «هیچ‌گونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته است».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More