شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قدیانی: ترامپ و خامنه‌ای دو لبه یک قیچی هستند

 

ابوالفضل قدیانی، از اعضای ارشد سازمان مجاهدین و زندانی سابق سیاسی، در یادداشتی در سایت کلمه، نوشت که اقدام‌های دونالد ترامپ و آیت‌الله علی خامنه‌ای مانند «دو لبه یک قیچی» است که «تن ملت ایران را مجروح می‌کند».

یادداشت قدیانی، روز یازدهم شهریور ماه در سایت کلمه منتشر شده است. او با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای درباره «اشتباه بودن صدور اجازه برای مذاکره با آمریکا»، رهبر ایران را به «عدم شهامت و تزویر در به عهده گرفتن مسئولیت» محکوم کرد و نوشت: «ترس از اینکه تتمه حامیان هم دریابند که پادشاه عریان است، آقای خامنه‌ای و سپاه را بیش از پیش به سمت پیش بردن سیاست منطقه‌ای بی‌پروایانه‌ای سوق داد که حداقل تبعاتش دادن بهانه به افراطیون آمریکا برای سست کردن پایه‌های توافق هسته‌ای بود.»

انتشار این یادداشت از قدیانی، با نامه مهدی کروبی، از رهبران منتقد به نتیجه انتخابات ۸۸ از حصر به اعضا مجلس خبرگان همزمان شده است.

کروبی در نامه خود به اعضای خبرگان، با اشاره به مساله بازنگری قانون اساسی در سال ۶۸ و انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای، از مجلس خبرگان خواسته بود «سیاست‌های در پیش گرفته شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی و نهادهای زیر نظر او را بررسی کنند.»

تسنیم، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران، در یادداشتی نوشت که نامه اخیر کروبی گرچه «نسبت روشنی با شخصیت آقای  کروبی دارد»، اما «باز هم به احتمال فراوان توسط خود او قلمی نشده است.» به نوشته این خبرگزاری کروبی در این نامه «تقریبا قاطبه دوستان اسبق، سابق و فعلی را از نظر شرافت و انسانیت زیر سوال برده است تا ادعاهایی را علیه حاکمیت مطرح کند».

ابوالفضل قدیانی در نامه خود از عملکرد حسن روحانی هم انتقاد کرده و نوشته است به دلیل نظارت استصوابی «رئیس جمهور و وزیر و نماینده مجلس برآمده از این ساز و کار نهایتا، چه بخواهند و چه نخواهند،‌ به تدارکاتچی، اگر نگوییم عمله استبداد بدل می‌شوند.»

به گفته قدیانی تجربه ریاست‌جمهوری حسن روحانی نشان می‌دهد «نظام جمهوری اسلامی با سیطره ولایت فقیه در تمام شئونش امکان اصلاح با سازوکار درونی‌ را ندارد». او اضافه کرده است که «درخواست برکناری آقای خامنه‌ای از قدرت باید تبدیل به خواست علنی فعالین سیاسی و مدنی و فرهنگی شود.»

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More