شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر علوم: قول نمی‌دهیم احکام دانشجویان بازداشتی دی ماه تغییر کند

 

منصور غلامی، وزیر علوم در مورد احکام دانشجویان بازداشتی در اعتراضات دی ماه سال جاری گفت: «لیست دانشجویان را به قوه‌ قضائیه ارایه داده‌ایم اما قوه قضائیه مستقل است و قول نمی‌دهیم حکم‌ها تغییر کند.»

وزیر علوم در عین حال خاطرنشان کرد که «ما  به هیچ کس قول نمی‌دهیم که این رای قوه قضاییه را تغییر دهیم، ولی قول می‌دهیم که با تلاش مسوولان این مساله را حل کنیم.»

غلامی روز یکشنبه، ۷ مرداد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا  تاکید کرد:« به خبرنگارها گفته‌ایم که درمورد دانشجویان بازداشتی خیلی حساسیت ایجاد نکنید.»

شهیندخت مولاوردی،  دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفته بود، «دولت پیگیری‌هایی انجام داده و ما در مرحله تجدیدنظر نتیجه این پیگیری‌ها را خواهیم دید.»

روز گذشته ۵ مرداد نیز وکیل دانشجویان بازداشتی اعتراضات دی ماه در واکنش به سخنان مولاوردی گفت: « این حرف یک مقدار نگران‌کننده‌تر است.»

امیر رئیسیان تاکید کرد، «فرض کنید این پیگیری‌ها در مرحله تجدیدنظر هم هیچ نتیجه‌ای ندهد و این یعنی ما همه مراحل را به امید پیگیری از دست می‌دهیم و آنگاه با یک حکم قطعی روبرو خواهیم بود و آن موقع چکار می‌شود کرد؟»

به گزارش ایلنا، وکیل دانشجویان بازداشتی درباره پیگیری‌های دولت و مجلس در این پرونده‌ها گفت:‌ «وزارت علوم مدعی است که پیگیری کرده است و با دانشجویان یا نمایندگان تشکل‌های دانشجویی هم جلساتی را داشته‌اند اما اینکه با قوه قضائیه پیگیری کردند و مذاکرات و جلساتی داشته یا نداشته‌اند چیزی است که به خود موکلان یا به بنده مستندی ارائه نشده است.»

وی گفت: «مقامات قضایی می‌گویند وزارت علوم پیگیری نکرده و به آن‌ها اعلام نکرده و یا لیست دانشجویان را خواسته‌اند و وزارت علوم به آن‌ها نداده است. اما با توجه به سامانه خدمات الکترونیک قضایی که همه انواع پرونده‌ها را با تفکیک سن و جنس و شغل و تحصیلات و دین و وضعیت تاهل و … ثبت و ضبط می‌کند دسترسی به این اطلاعات آماری مستلزم یک گزارش گرفتن از این سامانه است که کمتر از یک دقیقه زمان خواهد برد.»

در اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ که با شعار «نه به گرانی» از شهر مشهد آغاز شد و به شهرهای دیگر ایران از جمله پایتخت نیز کشیده شد، برخی از دانشجویان معترض بازداشت شدند که هنوز آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌شدگان در دسترس نیست.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران نیز ماه گذشته از صدور حکم حبس از یک تا پنج سال برای پنج نفر از دانشجویان در اعتراضات دی ماه سال گذشته خبر داده بود.

وی در مورد تعداد دانشجویان بازداشتی گفته بود، «برخی مدعی هستند تعداد این افراد ۱۱ نفر و برخی نیز ادعا دارند ۶ نفر است؛ ما تاکنون پنج نفر از این افراد را شناسایی کرده‌ایم و برای آنها حکم صادر شده است. اینها فرصت اعتراض دارند اما به جای اینکه اعتراض کنند، فضا سازی می‌کنند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More