شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
اسکاتلند پیشروی آموزش برابری شد

تاریخ و جنبش‌های رنگین‌کمانی به مدرسه‌های اسکاتلند می‌رود

 

با تصویب دولت اسکاتلند، حقوق، جنبش‌ها و تاریخ جامعه رنگین‌کمانی (شامل بر همجنس‌گرایان زن و مرد، دوجنس‌گرایان و جنس سوم) به فهرست مواد اجباری تحصیلی مدرسه‌های این کشور اضافه شد.

به‌ این شکل، اسکاتلند اولین کشور دنیا خواهد شد که تاریخ جامعه رنگین‌کمانی را در کنار آموزش مبارزه با تبعیض، به تمامی کلاس‌های درس این کشور می‌برد.

به‌زودی تمامی معلم‌ها بایستی حقوق افراد این جامعه را تدریس کنند و همچنین موضوع هراس از افراد همجنس‌گرا (هموفوبیا)، هراس از افراد دوجنس‌گرا (بایفوبیا) و هراس از افراد جنس سوم (ترنس‌فوبیا) را در کلاس‌هایشان بررسی کنند.

این اتفاق پس از آن افتاد که دولت اسکاتلند تمامی پیشنهادهای جنبش «زمانی برای آموزشی فراگیر» یا کمپین اتحاد (TIE campaign) را قبول کرد. این جنبش سال گذشته توانسته بود رای مساعد پارلمان اسکاتلند را بگیرد و قرار شد تا مباحث مرتبط به جامعه رنگین‌کمانی به کلاس‌های درس راه پیدا کنند. هدف مبارزه با هراس‌ها و تبعیض‌های اجتماعی عنوان شد و همچنین اینکه آموزش و پرورش شامل بر افراد این جامعه هم بشود.

پیش‌تر در ۱۹۸۸ کشورهای عضو بریتانیا برابر ماده ۲۸ از «ترویج همجنس‌گرایی» در کلاس‌های درس منع شده بودند. اسکاتلند این قانون را در ۲۰۰۱ کنار گذاشت و مابقی بریتانیا در ۲۰۰۳ این قانون را لغو کردند.

ماده ۲۸ اجازه نمی‌داد تا هیچ اشاره‌ای به افراد جامعه رنگین‌کمانی بشود و جلوی بحث خشونت‌های ناشی از تبعیض و هراس‌های جنسیتی را می‌گرفت.

بررسی‌های کمپین اتحاد نشان می‌دهد که ۹ نفر از هر ۱۰ دانش‌آموز اقلیت جنسی در اسکاتلند هراس و تبعیض را تحمیل کرده‌اند و ۲۷ درصد این کودکان و نوجوانان پس از تجربه قلدری، تلاش به خودکشی داشته‌اند.

همین تحقیق دریافت که در کلاس‌های درس اسکاتلند آگاهی کمی نسبت به انواع خصیصه‌های جنسی و تن افراد وجود دارد و دانش‌آموزان آگاهی کافی نسبت به افراد جنس سوم، مشخصا افراد بیناجنسیتی (intersex) ندارند.

این آمارها به‌رغم این است که اسکاتلند یکی از بهترین کشورهای اروپایی در زمینه احترام به حقوق افراد دگرباش جنسی تلقی می‌شود.

روزنامه‌نگار، شاعر و مترجم
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More