شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دختربچه شش‌ساله با درآمدش از یوتیوب خانه‌ای هشت میلیون دلاری خرید

یک دختربچه شش‌ساله اهل کره‌جنوبی که بیش از ۳۰ میلیون نفر در یوتیوب، کانال‌های او را دنبال می‌کنند، به‌تازگی در سئول یک ملک چند میلیون دلاری خریده است.

این دختربچه به نام بورام (Boram)، ساختمانی پنج طبقه در محله گنگنام (Gangnam) به ارزش ۹/۵ میلیون وون کره (معادل هشت میلیون دلار آمریکا) خریده است. بر اساس اطلاعات اسناد عمومی املاک در کره‌جنوبی، شرکت بورام‌فامیلی (Boram Family) که والدین بورام ثبتش کرده‌اند، این ساختمان را خریداری کرده است.

بورام دو کانال یوتیوب پرطرفدار دارد که در هر یک از آن‌ها ویدیوهای متفاوتی را منتشر می‌کند؛ کانالی که در آن‌ اسباب‌بازی‌ها را بررسی می‌کند، حدود ۱۳/۶ میلیون نفر مشترک دارد و کانال دیگر او یک وبلاگ ویدیویی است که ۱۷/۶ میلیون نفر آن را دنبال می‌کنند.

در یکی از مشهورترین ویدیوهای او که تا به امروز بیش از ۳۷۶ میلیون بار دیده شده، بورام یک نودل فوری را با کمک یک ظرف آشپزخانه اسباب‌بازی پلاستیکی درست می‌کند و سپس رو به دوربین آن را مشتاقانه می‌خورد. 

برخی از ویدیوهای این دختربچه هم در کره جنوبی جنجال‌آفرین شده‌اند. از جمله در سال ۲۰۱۷، سازمان غیردولتی نجات کودکان، شکایت‌هایی از شهروندان کره‌ای دریافت کرد که نگران تاثیر منفی اخلاقی و احساسی احتمالی آن‌ها بر روی تماشاچی‌‌های کم‌سن کانال او بودند.

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان،به گفته کُه ووهیون (Koh Woohhyun) مدیر دپارتمان وکالت سازمان غیردولتی نجات کودکان، نگرانی خاص شاکیان مرتبط با یکی از ویدیوهای او است که در آن این دختربچه حین رانندگی پدرش، مقداری پول از کیف پول او می‌دزدد.

این سازمان ویدیوهای او را به پلیس گزارش کرده است. در همین راستا، دادگاهی در سئول، والدین بورام را ملزم به گذراندن یک دوره مشاوره مرتبط با پیشگیری از کودک‌آزاری کرده است. به گفته آقای کُه، ویدیوهای یاد شده از یوتیوب پاک شده‌اند.

سی‌ان‌ان در همین رابطه با خانواده بورام و یوتیوب تماس گرفته و نظرشان را درمورد این موضوع پرسیده، اما تا این لحظه از هیچ یک از آن‌ها پاسخی دریافت نکرده است.

در ماه‌های گذشته، تعداد ستاره‌های کم‌سن و سال در یوتیوب و اینستاگرام افزایش یافته است و این مساله تبدیل به یک تجارت پرسود برای والدین یا قیم‌های این کودکان شده است.

به گزارش فوربس، یکی از پردرآمدترین ستاره‌های یوتیوب پسربچه‌ای هفت ساله به نام رایان کاجی (Rayan Kaji) است. تخمین زده می‌شود که او در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۲ میلیون دلار از طریق کانال یوتیوب خود که نزدیک به ۲۱ میلیون نفر مشترک دارد، درآمد داشته است. 

یک ستاره جوان دیگر یوتیوب، پسری پنج ساله اهل آمریکا است که در ویدیوهای کانال خانوادگی‌اش ظاهر می‌شود. کانال آن‌ها نیز بیش از سه میلیون نفر مشترک دارد.

ستاره‌های یوتیوب از راه‌های مختلفی از جمله نمایش تبلیغات در میانه ویدیو‌ها، اسپانسر برندها و فروش محصولات دیگران یا خودشان، کسب درآمد می‌کنند. برای نمونه، بورام با لینک دادن به محصولات منتخب در ویدیوهای خود به کسب درآمد می‌پردازد.

پیش از این برخی افراد نگرانی‌هایی را درباره کانال‌ها و ویدیوهای یوتیوب که کودکان سوژه آن‌ها هستند، ابراز کرده‌اند.

یوتیوب در ماه فوریه تصمیم به غیرفعال‌سازی بخش نظرات کامنت‌های ویدیوهایی گرفت که کودکان در آن دیده می‌شوند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که اتهاماتی به این رسانه اجتماعی درباره کمک به افراد کودک‌آزار برای یافتن ویدیوهای کودکان وارد شده بود. 

در ایران صفحه‌های بسیاری در اینستاگرام وجود دارند که از کودکان به عنوان سوژه‌های خود استفاده می‌کنند. یکی از معروف‌ترین صفحه‌ها، متعلق به پسری به نام آرات است که در حال حاضر بیش از ۲/۲ میلیون نفر دنبال‌کننده دارد. صفحه او را پدرش مدیریت می‌کند. 

بسیاری از مخاطبان صفحه این کودک، از فشارهای مستقیم و غیررمستقیمی که برای قهرمان‌سازی از آرات، به او وارد می‌شود ابراز نگرانی کرده‌اند و در رسانه‌های اجتماعی از پدر و خانواده‌اش خواسته‌اند تا این فشارها را متوقف کند. تبلیغ محصولات در پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام آرات از مهم‌ترین راه‌های درآمد صفحه او هستند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More