شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مسمومیت نزدیک‌ به ۳۰۰نفر درپی مصرف مشروب الکلی تقلبی

 

مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز تقلبی در روزهای گذشته باعث مسمومیت نزدیک‌به ۳۰۰ نفر در چهار استان مختلف ایران شده است.

پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور، به خبرگزاری ایسنا گفت که براساس آخرین اطلاعات، تاکنون ۲۹۰ نفر در ۴ استان‌ مختلف کشور، درپی مسمومیت ناشی‌از مصرف الکل به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که در این میان ۲۴ تن فوت کرده‌ و ۳ نفر هم دچار مرگ مغزی شده‌اند.

در ایران تولید، نگهداری و مصرف مشروبات الکلی جز برای برخی اقلیت‌های دینی ممنوع است و افرادی که از این کار سرباز بزنند، ممکن است با مجازات‌هایی نظیر زندان یا شلاق مواجه شوند. براساس قانون مجازات اسلامی، پس از دو بار حد (۸۰ ضربه شلاق)، تکرار مصرف نوشیدنی‌های الکلی به اعدام منجر می‌شود.

کولیوند اضافه کرد که در مجموع، ۲۱۷ نفر از افرادی که دچار مسمومیت با الکل شده‌اند، در مراکز درمانی بستری‌اند که ۱۵ تن از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان‌اند و ۴۶ نفر هم پس از درمان، از مراکز درمانی ترخیص شده‌‌اند.

بنابر اعلام سرپرست اورژانس کشور تاکنون ۱۶ نفر در استان هرمزگان، ۴ نفر در استان البرز و ۴نفر در استان خراسان‌شمالی جان خود را از دست داده‌اند و ۳ نفر هم در استان کهگیلویه‌وبویراحمد دچار مرگ مغزی شده‌اند.

پیش از این فاطمه نوروزیان، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، به ایسنا گفته بود که در استان هرمزگان «‌تاکنون ۹۰ نفر از این افراد دیالیز شده‌اند و تعدادی دیگر نیز در نوبت دیالیز هستند». به گفته او، افراد مسموم‌شده در گروه سنی ۱۷ تا ۵۰ سال قرار داشته‌اند.

مهرداد بابایی، رییس مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس استان البرز، هم با اشاره به مرگ ۴ تن در این استان و بستری شدن ۴۱ نفر، گفت که دلیل این مساله «مصرف مشروبات الکلی تقلبی مسموم» بوده است.

این نخستین‌بار نیست که خبر مرگ عده‌ای به‌دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی در ایران منتشر می‌شود. در سال‌های ۹۲ و ۹۳، براساس گزارش‌ها، نزدیک‌به ۶۰ نفر در ایران به‌دلیل نوشیدن مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست دادند و بیش‌از ۳۰۰ نفر مسموم شدند.

اسماعیل مشایخ، رییس پلیس بندرعباس، گفته است سه‌نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند. به گفته او «سرباند این باند، از زندان توزیع مشروبات الکلی را هدایت می‌کرد».

علاوه‌بر تولید دست‌ساز، بخش عمده‌ای از مصرف مشروبات الکلی ایران به‌شکل قاچاق وارد کشور می‌شود. گرچه هیچ آمار رسمی از میزان مصرف و تعداد افراد مصرف‌کننده الکل در ایران وجود ندارد، اما چند سال پیش، علی‌اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت، از مصرف سالانه ۴۲۰میلیون لیتر الکل در ایران خبر داده بود، آماری که البته از سوی وزارت بهداشت تکذیب شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More