شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روسیه: قبل از آغاز تحقیق درباره پرونده ناوالنی،‌ باید شواهد مسمومیت او را ببینیم

مقام‌های روسیه با انتقاد از برخورد آلمان درباره مسمومیت الکسی ناوالنی،‌ منتقد برجسته دولت ولادیمیر پوتین، اعلام کردند روند تحقیق درباره این پرونده را زمانی آغاز خواهند کرد که شواهد مربوط به مسمومیت را دریافت کنند. 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه گفت:‌ «ما از همکاران آلمانی خود به دلیل رفتار کاملا نامناسب آنها نسبت به درخواست رسمی از برلین، سوالات زیادی داریم.»

او  لحن  برلین را در این زمینه «کاملا غیرقابل قبول» خواند و از آن انتقاد کرد. 

هم‌زمان دیمیتری پسکوف،‌ سخنگوی کرملین، اعلام کرد مسکو پیش از آن که به تحقیق در زمینه مسمومیت ناوالنی بپردازد باید بررسی‌هایی که نشان دهد او مسموم شده را ببیند.

پیشتر در پی افزایش فشارهای بین‌المللی وزارت کشور روسیه اعلام کرده بود تحقیقات اولیه درباره علت مسمومیت ناگهانی ناوالنی را آغاز کرده است. اما هم‌زمان دادستان کل این کشور گفت نیازی به تحقیقات جنایی در این زمینه‌ نمی‌بیند.

یک نشریه آلمان نهم شهریور گزارش داد وزارت دادگستری آلمان دریافت تقاضای همکاری قضایی از سوی روسیه در ارتباط با تحقیق درباره مسمومیت ناوالنی را تایید کرده است.

آلمان اعلام کرده مسمومیت ناوالنی با استفاده از عامل شیمیایی «نوویچیک» رخ داده است. 

گازهای عصبی و گروه مواد شیمیایی موسوم به «نوویچوک» موادی‌ از کولین‌استراز به شمار می‌روند که در سال ۲۰۱۸ میلادی هم از آن برای مسموم کردن سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسی در بریتانیا، استفاده شده بود.

با این حال، مسکو اعلام کرده شواهدی درباره مسمومیت منتقد برجسته پوتین ندیده است. بیمارستان روسیه که پیشتر ناوالنی را بستری کرده بود، دلیل حال بد او را قند خون پایین عنوان کرد.

اکنون هم‌زمان با افزایش این اختلاف نظر میان دو کشور، سفیر آلمان در مسکو به وزارت خارجه روسیه احضار شده است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان،‌ پیشتر از روسیه خواسته بود برای شفاف‌سازی پرونده ناوالنی بیشتر همکاری کند.

ناوالنی ۴۴ساله که منتقد شماره یک پوتین در روسیه به شمار می‌رود، زمانی که در یک هواپیما در حال پرواز به سوی مسکو بود به طرز مشکوکی مسموم شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More