شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزیر خارجه اوکراین در آستانه سالگرد کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲، خواستار برقراری عدالت شد

یوگنی ینین، معاون وزیر خارجه اوکراین در صفحه فیسبوک‌ خود از گفت‌وگو با بستگان کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی در کشور کانادا خبر داد.

در این گفت‌‌وگو تعدادی از خانواده‌های سرنشینان پرواز پی‌اس۷۵۲ که با موشک‌های سپاه پاسداران کشته شدند، حضور داشتند. معاون وزیر خارجه اوکراین تاکید کرد: «ما هدفی مشترک داریم؛ برقراری عدالت و محاکمه مسئولان این جنایت هولناک.»

معاون وزیر خارجه اوکراین همچنین افزود: «ما با استفاده از همه شبکه‌ها و رسانه‌های بین‌المللی وظایف ایران را یادآوری می‌کنیم: حصول اطمینان از تحقیقات فنی دقیق و بی‌طرفانه در مورد شرایط فاجعه، تعقیب همه مقامات و کارکنان، بدون در نظر گرفتن مقام و موقعیت آن‌ها، دادن تضمین به اینکه حوادث مشابه در آینده تکرار نخواهد شد و پرداخت غرامت مناسب به بستگان کشته‌شدگان، صرف نظر از ملیت آنها.»

معاون وزیر خارجه اوکراین همچنین تاکید کرد: «عدالت باید برقرار شود.»

پیش از این و در شانزدهم آذر سال‌جاری، علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران‌ اعلام کرد که حکم مقصران پرونده شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین،‌ پیش از فرا رسیدن سالگرد این حادثه در دی‌ماه صادر خواهد شد.

مقام‌های اوکراینی نیز گفته بودند که دولت ایران به آنها اعلام کرده که تعداد متهمان این حادثه شش نفر است. به گفته دادستانی کل اوکراین، مطابق اتهام‌هایی که به این افراد تفهیم شده حداکثر مجازات آنان سه سال حبس بود.

علی فدوی، همچنین گفته بود: «قول می‌دهیم که حکم قاضی برای مقصران در سقوط هواپیمای اوکراینی تا پیش از سالگرد این اتفاق ناگوار صادر و دیه و بیمه به نرخ بین‌المللی تا قبل از سالگرد شهادت ایرانیان در هواپیمای اوکراینی به خانواده‌ها پرداخت شود.»

قبل از سخنان فدوی اما روزنامه شرق به نقل از یک مقام دولتی گزارش داد که ۲۰۰ میلیون یورو برای پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی «از صندوق توسعه ملی برداشت خواهد شد.»

در واکنش به این خبر، حامد اسماعیلیون، سخنگوی خانواده کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، تاکید کرد: «از صندوق توسعه‌ کشور پول برمی‌دارند تا غرامت کثافت‌کاری و جنایت‌ سپاه پاسداران را پرداخت کنند. هم از نان مردم بزنند هم خانواده‌های جان‌باختگان را یک عمر شرمنده‌ مردم کنند.»

هواپیمای مسافربری اوکراینی ‌بامداد چهارشنبه ۱۸ دی چند دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه تهران هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند. 

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پس از چند روز پنهانکاری، سرانجام شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به این هواپیما را تایید کردند، اما گفتند که هدف قراردادن این هواپیما در اثر «خطای انسانی» بوده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More