شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
بی‌خبری از وضعیت دو جوان با نام‌های احسان و سجاد در استان فارس

گزارش‌هایی از بازداشت دو جوان به اتهام همجنس‌خواهی در جهرم

 

کاربران رسانه‌های اجتماعی با هشتگ #همجنسگراهای_جهرمی خبر از بازداشت دو جوان با نام‌های احسان و سجاد در شهر جهرم در استان فارس می‌دهند و می‌گویند این دو به اتهام همجنس‌خواهی بازداشت شده‌اند.

وب‌سایت کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی روز دوشنبه ۱۷ دی‌ماه نوشت: «دو تن از شهروندان ساکن جهرم، از توابع استان فارس، به اتهام «همجنسگرایی» ازسوی ماموران امنیتی بازداشت و به زندان شیراز منتقل شدند.»

این وب‌سایت از قول یک فرد آشنا به این دو می‌نویسد: «احسان و سجاد متولد یکی از استان‌های شمالی، به این دلیل که ویدیوی سالگرد ازدواجشان توسط آهنگ‌‌گذار آنها منتشر شد، شناسایی و بازداشت شدند و طی روزهای اخیر به دادگاه استان فارس منتقل شده و به جرم مفسد فی‌الارض، خدشه‌دار کردن عفت عمومی، زیر پا نهادن سنت خدا و پیغمبر، توهین به واژه ازدواج، روانه زندان شدند.»

کاربران رسانه‌های اجتماعی نوشته‌اند این دو در «سالگرد رابطه‌شان» یک ویدیو می‌سازند و سازنده آن، این ویدیو را پخش می‌کند؛ در نتیجه، این دو «لو می‌روند» و سپس «بازداشت می‌شوند».

 

 

 

 

شایعات دیگری هم در مورد این دو جوان مطرح شده است، از جمله اینکه «تهمت همجنس‌گرا بودن به آن‌ها زده‌اند»، درحالی‌که «یکی از آن‌ها ترنس بوده است».

 

 

 

 

همچنین گفته می‌شود که این دو برای عمل‌های فرایند تطبیق جنسیت (معروف به تغییر جنسیت) برنامه رفتن به آلمان را داشته‌اند.

ایران یکی از پنج کشور دنیاست که در قانون مجازات اسلامی خود، برای «رابطه با همجنس» با شرایطی مشخص، مجازات مرگ تعیین کرده است. این کشور همچنین یکی از دست‌کم ۸۰ کشور دنیاست که در قوانین آن، برای افراد همجنس‌گرا مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر، براساس فتوای روح‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی ایران، قانون اجازه می‌دهد تا برای کسانی که نظر موافق قاضی و یک تیم روان‌شناس را بگیرند، فرایند تطبیق جنسیت صورت بگیرد.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، از قول یک فعال جامعه رنگین‌کمانی می‌نویسد: «دو نفری که در جهرم با هم بازداشت شدند، در شبکه‌های دگرباشان جنسی هستند و یک نفرشان ترنس بوده و طبق قوانین حاکم بر جمهوری اسلامی این مورد ازدواج با همجنس نیست، بلکه ازدواج مرد با فردی ترنس است و اساسا اتهامات طرح شده علیه آن‌ها و بازداشتشان غیرقانونی است.»

 

 

 

 

 

از «گروه قنات» تا «توهین به واژه ازدواج»

هم‌زمان با انتشار این خبر، «عدالت برای ایران» ویدیویی در توضیح فعالیت «گروه قنات» منتشر کرد. بازماندگان کشتار دهه شصت می‌گویند در نخستین ماه‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷، گروهی به رهبری علی‌محمد بشارتی جهرمی، از فرماندهان سپاه پاسداران و حسین آیت‌اللهی، امام‌جمعه جهرم، مخالف‌های سیاسی، افراد همجنس‌گرا و بهایی‌ها را می‌ربود «و پس از شکنجه در غسالخانه قبرستان بهشت رضوان، مثله می‌کرد و به این طریق آن‌ها را به قتل می‌رساند و پیکرشان را در قنات‌های زمین‌های کشاورزی جهرم می‌انداخت.»

 

 

 

 

ابراهیم رحمانیان، از فعالان سیاسی جهرم در مورد این گروه می‌گوید:

«آن‌ها را می‌بردند شکنجه می‌کردند. کنار قنات‌ها یک امام‌زاده بود. در قبرستان جایی هست که مرده می‌شورند. آن‌ها را آن‌جا می‌بردند و شکنجه می‌کردند و می‌زدند. بعد سر قنات می‌بردند و تیراندازی می‌کردند. بعد آن‌ها می‌افتادند در قنات. این‌که آن‌ها چه زمانی می‌مردند را کسی نمی‌دانست.

مثلاً امشب یکی را می‌زدند، دو شب دیگر یکی دیگر، سه شب دیگر یکی از بچه‌های دیگر را می‌آوردند. مثلاً از بچه‌های مجاهدین و از بچه‌های فدائی اقلیت، آدم‌های عادی، آدم‌های همجنس‌گرا. خیلی افراد. فرق نمی‌کرد. هر کس را این‌ها در دستشان بود که می‌دانستند در این اوضاع باید آن‌ها را از بقیه جدا کنند، این‌ها را می‌آوردند در این قنات می‌انداختند.

به دلیل وجود گروه قنات، همه مردم شهر در رعب و وحشت بودند و تا چیزی می‌شد، می‌گفتند چیزی نگویید که گروه قنات می‌آید.»

چهار دهه بعد، در این شهر گفته می‌شود دو جوان به اتهام‌هایی چون «توهین به واژه ازدواج» بازداشت شده‌اند.

ایران از جمله کشورهایی است که جنس سوم و افراد همجنس‌گرا یا دوجنس‌گرا را به‌رسمیت نمی‌شناسد و مردم را تنها در دو جنس «مرد»‌ و «زن» طبقه‌بندی می‌کند. حتی افراد ترنس (یا فراجنسیتی) نیز بایستی در قالب مرد یا زن قرار بگیرند تا دولت رسما به آن‌ها مدارک شناسایی تازه بدهد.

حالا این دو جوان به اتهام «رابطه با همجنس» ممکن است با مجازات‌هایی سنگین روبه‌رو شوند. البته کسی نمی‌داند آن‌ها واقعا همجنس‌خواه یا فراجنسیتی بوده‌اند یا نه.

«شش‌رنگ»، از گروه‌های فعال جامعه رنگین‌کمانی، در مورد بازداشت این دو نوشته: «هنوز به‌شکل رسمی اتهام آنها منتشر نشده است و تا پیش از آن نمی‌توان نظر بخصوصی در این‌‌باره داد. اما در صورت صحت این خبر، ما قویا و بدون هیچ شرطی خواستار آزادی این افراد هستیم.»

 

روزنامه‌نگار، شاعر و مترجم
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More