شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش کاربران به توهین دیپلمات جمهوری اسلامی؛ «برو گمشو» پاسخ همیشگی حکومت به مخالفان

پس از توهین علنی کاظم غریب‌آبادی، دیپلمات حکومت ایران در مذاکرات وین، به یکی از مخالفان جمهوری اسلامی با گفتن «برو گمشو»، کاربران توییتر نوشتند این ادبیات در همه سال‌ها پاسخ جمهوری اسلامی به سوالات و اعتراضات مسالمت‌آمیز شهروندان بوده است.

 

 

با این حال برخی حامیان حکومت و مقام‌های رسمی در حساب کاربری خود از شیوه برخورد این دیپلمات جمهوری اسلامی حمایت کرده‌اند. مهدی کشت‌دار، مدیرعامل خبرگزاری رسمی قوه قضاییه با نوشتن عبارت «کم گوی و گزیده گوی چون دُر» از توهین غریب‌آبادی حمایت کرد.

از میان منتقدان ساسان آقایی،‌ روزنامه‌نگار، نوشت این توهین‌ مقام رسمی «تاریخ مختصر زندگی ماست؛ کشورمان را گرفته‌اند، به خاک سیاه نشانده‌اند، ‌استعداد و عمر و جوانی و سراسر زندگی ما را تباه کردند و وقتی می‌پرسیم چرا، به گورمرگی حواله‌مان می‌دهند.»

غریب‌آبادی روز سه‌شنبه و ساعتی پیش از آغاز مذاکرات وقتی همزمان با عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران، هتل محل استقرار خود را ترک می‌کرد با سوالات یک زن درباره توافق ۲۵ ساله با چین و «فروش ایران» مواجه شد که در پاسخ به او گفت: «برو گمشو».

 

 

نه گم می‌شویم و نه می‌رویم

مسعود بربر، روزنامه‌نگار محیط زیست،‌ در پاسخ به این واکنش دیپلمات حکومت ایران به شهروند معترض نوشت: «نه گم می‌شویم و نه می‌رویم. این سرزمین تاتار و اسکندر و اژدهاک را به خود دیده، کدامشان ماندند؟ آنها یا ما؟»

هدیه کیمیایی،‌ فعال رسانه‌ای حوزه اجتماعی، به نمونه‌های دیگری از به کارگیری مشابه این ادبیات از سوی مقام‌ها ارجاع داده و به پاسخ «خودت بمال» وزیر بهداشت به پیرمرد بجستانی، «سبوس بده بخوره» وزیر جهاد کشاورزی به یک کشاورز گیلانی و «برو پادویی‌ات را بکن» نماینده قائم‌شهر به یک سهام‌دار اشاره کرده است.

حامیان حکومت: صداگذاری است

با این حال برخی از فعالان رسانه‌ای حامی حکومت، از جمله مهسا سلطانی تلاش کردند به صورت تلویحی یا مستقیم در اصل ویدیو تشکیک کنند. 

برخی هم این ویدیو را صداگذاری خواندند، این در حالی است که هیچ‌کدام از مقام‌های ایران هم توهین صورت‌گرفته را انکار نکرده‌اند.

مبارکه حسنی نام حساب کاربری یک زن حامی حکومت ایران است که خطاب به حسن روحانی،‌ رییس‌جمهور، نوشت: «جواب توبه آمریکا هم همین برو گمشو» است.

هر کس بپرسد،‌ این را می‌گویند

مهدی روزبهانی روزنامه‌نگاری است که ادبیات نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را این‌طور مورد انتقاد قرار داد: «این برو گمشو رو به هر کسی که سوال بپرسه میگن.»

وحید هروآبادی، روحانی فعال در رسانه‌های مجازی، با اشاره به عبارت استفاده شده توسط علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در زمینه کشتار شهروندان در اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ پاسخ این رفتار دیپلمات حکومت ایران را با طعنه داد و نوشت: «برو گمشو. گم نشم چی؟ ولو بلغ ما بلغ!»

 

 

جواب همه درخواست‌های مسالمت‌آمیز

مهدی قدیمی، روزنامه‌نگار، در پاسخ به حامیان حکومت که از این ادبیات مقام رسمی حکومت دفاع می‌کنند، نوشته: «از خودتان پست‌تر کسانی هستند که برو گمشو گفتن‌هایتان به مردم را در هر ماجرایی می‌بینند و می‌شنوند و باز از شما دفاع می‌کنند.»

میلاد فدایی اصل، فعال مدنی، هم در صفحه توییترش این شیوه پاسخ توهین‌آمیز را پاسخی دانسته که «بعد از هر درخواست مسالمت‌آمیز»، «تلاش دلسوزانه برای تغییر اوضاع» و «انتخابات» به مردم داده شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More