شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه نشست شورای حکام وارد تهران شد

تنها به فاصله چند روز مانده تا سی و پنجمین نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شنبه شب در راس هیأتی به منظور با مقام‌های جمهوری اسلامی وارد تهران شد.

بهروز کمالوندی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران و کاظم غریب‌آبادی، نماینده و سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از رافائل گروسی به هنگام ورود به تهران استقبال کردند.

کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در آژانس گفت که گروسی در جریان سفر خود به تهران با محمد سلامی رییس جدید سازمان انرژی اتمی ایران دیدار می‌کند و و بیانیه مشترکی نیز صادر خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته به کشورهای عضو خود اطلاع داد که هیچ پیشرفتی در دو موضوع اصلی در پرونده ایران صورت نگرفته است.

توضیح آثار اورانیوم موجود در چند سایت قدیمی و اعلام نشده و همچنین دسترسی فوری به برخی تجهیزات نظارتی به طوری که آژانس بتواند نظارت بر بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران را بر اساس برجام ادامه دهد، این دو موضوع اعلام شده است.

پاسخ ندادن جمهوری اسلامی به درخواست‌های آژانس در حالی است که مذاکرات جداگانه و غیرمستقیم میان آمریکا و ایران درباره بازگشت به برجام از ماه ژوئن متوقف شده است.

آمریکا و متحدان اروپایی‌اش از دولت ابراهیم رئیسی خواسته‌اند تا این مذاکرات را از سر بگیرد.

بر اساس برجام، جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی پذیرفته‌اند محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در ازای لغو تعدادی از تحریم‌ها علیه تهران اعمال شود.

اما از زمان خروج آمریکا از برجام، ایران با کاهش تدریجی تعهداتش در چارچوب برجام، به غنی‌سازی با خلوص بالاتر و نزدیک به کاربری‌های نظامی ادامه داده است.

رویترز نوشت قدرت‌های غربی باید تصمیم بگیرند آیا در نشست هفته آینده 35 کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را با قطعنامه‌ای انتقادی علیه ایجاد موانع بر سر راه نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای‌ خود مورد فشار قرار دهند یا نه.

این خبرگزاری تاکید کرد چنین قطعنامه‌ای می‌تواند ازسرگیری مذاکرات درباره توافق هسته‌ای ایران را به خطر بیاندازد.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین،‌ به تازگی در توییتی هشدار داده که «هر اقدام غیرسازنده، مخل فرایند مذاکره خواهد بود».

به تازگی و دو ماه و نیم پس از حمله به یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران در نزدیکی کرج، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش از نابودی یک دوربین و گم شدن برخی قطعات نظارتی آن در این حادثه خبر داد.

بر اساس این گزارش، آژانس هشدار داده که عدم بازیابی این تجهیزات می‌تواند توانایی بازرسان آژانس را در زمینه نظارت بر این مرکز هسته‌ای ایران کاهش دهد.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، گفته است جهان باید «به هر قیمتی» جلوی هسته‌ای شدن ایران را بگیرد، در غیر این صورت اسرائیل این حق را قائل است تا خودش وارد عمل شود.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More