شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
محبوبیت اردوغان در بوته آزمایش؛

آغاز انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه

 

میلیون‌ها نفر از مردم ترکیه روز یکشنبه یازدهم فروردین  برای شرکت در انتخابات شوراها و شهرداری‌ها که ناظران آن را به منزله همه‌پرسی برای دولت رجب طیب اردوغان می‌دانند به پای صندوق‌های رای رفتند.

این انتخابات سرنوشت‌ساز در حالی برگزار می‌شود که ترکیه با کاهش رشد اقتصاد خود مواجه بوده و احتمال می‌رود این موضوع بر تصمیم رای‌دهندگان به حمایت مجدد از اردوغان تاثیر بگذارد.   

بعضی ناظران می‌گویند حزب عدالت و توسعه، که از سال ۲۰۰۲ تاکنون حزب سیاسی حاکم در ترکیه بوده است، ممکن است آرای خود را در دو حوزه مهم آنکارا و استانبول از دست بدهد.

یکی از عوامل بقای اردوغان طی ۱۶ سال گذشته، اقتصاد قوی این کشور بوده است اما طی یک سال گذشته، با افت بیش از ۳۰درصدی ارزش  لیر، ارز رایج ترکیه، و تورم حدود ۲۰ درصدی، اقتصاد کشور در مسیر سقوط قرار گرفته است.

بیش از ۵۷ میلیون ترک واجد شرایط برای رای دادن در انتخابات شوراها هستند. انتظار می‌رود با پایان یافتن رای‌گیری در شب یکشنبه، نتایج اولیه انتخابات حدود نیمه‌شب اعلام شود.

انتخابات روز یکشنبه اولین انتخابات سراسری در ترکیه پس از افزایش اختیارات ریاست‌جمهوری در ترکیه در سال گذشته است.

شکست حزب عدالت و توسعه در آنکارا یا استانبول به منزله پایان ربع قرن حکومت حزب تحت رهبری اردوغان و به منزله ضربه‌ای نمادین به  شخص رییس‌جمهور خواهد بود.

در هفته‌های منتهی به انتخابات، مهم‌ترین حزب مخالف در ترکیه موسوم به حزب خلق جمهوری‌خواه ترکیه با حزب ملی‌گرای خوب در این کشور برای مقابله با حزب حاکم ائتلاف کرد.

اما حزب دموکراتیک خلق، که از احزاب هوادار کردها در ترکیه است، هیچ نامزدی در شهرهای استانبول و آنکارا معرفی نکرده است. اردوغان این حزب را به ارتباط با شورشیان کرد متهم کرده است.

از زمان آغاز رای‌گیری در برخی نقاط، حوادثی نیز گزارش شده است. در استان مالاتیا، یک مسئول حوزه رای‌گیری و یک ناظر انتخاباتی کشته شدند و در شهر کردنشین دیاربکر، دو نفر در اثر ضربه چاقو مجروح شدند که حال یکی از آنان وخیم گزارش شده است.

دولت ترکیه به منظور تامین امنیت انتخابات، ۵۵۳ هزار نیروی امنیتی و پلیس در حوزه‌های رای‌گیری سراسر کشور مستقر کرده است.

در روزهای پایانی تبلیغات انتخابات، اردوغان ۱۰۰ گردهم‌آیی در سراسر کشور برگزار کرد و تنها طی دو روز مانده به انتخابات، ۱۴ سخنرانی در استانبول و ۴ سخنرانی در آنکارا داشت.

او نتیجه انتخابات را برای آینده ترکیه حیاتی وصف کرده و نسبت به عواقب پیروزی احزاب مخالف هشدار داده است.

اما مخالفان اردوغان را مسئول وضعیت نابسامان فعلی کشور می‌دانند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More