شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آل‌ثانی : اقدامات ضد قطر به دلایلی غیر از ایران مربوط است

 

شیخ محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، روز پنج شنبه پانزدهم تیرماه‌ گفت که «عربستان و کشورهای هپیمانانش، دولت قطر را متهم می‌کنند که با ایران روابط ویژه‌ای دارد، در حالی‌که آن‌ها هیچ‌گونه اقدامی علیه تهران اتخاذ نکرده‌اند؛ بنابرین هرگونه اقدامی ضد قطر خصمانه بوده و به دلایل دیگری مربوط است نه ایران».

به گزارش الجزیره، وزیر خارجه‌ی قطر در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان آمریکا اظهار داشت که کشورش«به رغم محاصره از سوی عربستان، امارات، بحرین  و مصر، آماده گفت‌وگو برای حل بحران است».  

آل‌ثانی افزود:«محاصره اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، از سوی این چهار کشور، خصمانه است و برای هر کشور مستقل و دارای حاکمیت، یک توهین به شمار می‌آید.»

وزیر خارجه‌ی قطر، اتهام‌های چهار کشور عربی علیه دوحه از جمله حمایت از تروریسم، درخواست بستن رسانه‌ها از جمله الجزیره و اخراج مخالفان را نقض قانون بین‌المللی دانست و گفت که کشورش هرگز به خواسته‌هایی که با قوانین بین‌المللی در تعارض است، تن نخواهد داد.

وی درباره دلایل آغاز این بحران گفت:«ما بر این باوریم که حاکمیت و استقلال قطر، دلیل این بحران است». آل‌ثانی گفت که اختلاف در دیدگاه‌ها هیچگاه بر امنیت جمعی کشورهای عربی خلیج فارس تاثیر نداشته است.

وزیر خارجه‌ی قطر تاکید کرد که «بستن شبکه الجزیره، قابل بحث نیست. همچنین هر درخواستی که به حاکمیت دولت قطر احترام نگذارد، مورد بحث قرار نخواهد گرفت».

وی با تاکید بر اینکه دولت قطر از مردم غزه حمایت می‌کند و نه گروه حماس گفت:« این گروه یک دفتر سیاسی در دوحه دارد و حضور نظامی در قطر ندارد. برخی از نمایندگان حماس برای مذاکرات آشتی ملی فلسطینی که قطر میانجیگری آن را به عهده دارد، در دوحه حضور دارند ».

وزیر خارجه قطر تاکید کرد که کشورش، «اخوان المسلمین» را سازمانی تروریستی نمی‌داند و افزود که دوحه از آنها حمایت ‌نمی‌کند و فعالیت سیاسی در قطر ندارند.

وزیران خارجه‌ی چهار کشور عربی(عربستان، مصر، بحرین و امارات) ، روز گذشته، در پایان نشست خود در قاهره، پایتخت مصر، در بیانه‌ی مشترکی، پاسخ قطر به ۱۳ درخواستشان را در«منفی» دانستند و گفته‌اند که به قطع روابط را دوحه ادامه خواهند داد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More