شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا گشت‌های منظم در دریای جنوبی چین را افزایش می‌دهد

 

پنتاگون در حال برنامه ریزی جهت افزایش گشت‌های خود در دریای جنوبی چین است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پنتاگون قصد دارد گشت‌های منظمی را در دریای جنوب چین - دو تا سه گشت در ماه - در راستای آزادی تردد کشتی‌ها در آب‌هایی که چین مدعی آن‌هاست افزایش دهد.

این روزنامه می گوید این اقدام با هدف اتخاذ موضعی هماهنگ‌تر با ادعاهای دریایی چین نسبت به مواضع دولت باراک اوباما صورت می‌گیرد.

مقامات آمریکایی از ارائه اطلاعات دقیق‌تر در رابطه با محل و نحوه انجام این گشت‌ها خودداری کردند ولی گفته می شود که این برنامه توسط ستاد فرماندهی نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام طراحی شده است.

این ستاد در حال حاضر تمامی تحرکات نظامی و تنش زا در منطقه جنوب، جنوب شرقی و شرق آسیا را تحت نظر دارد.

«عملیات آزادی ناوبری» طرحی است که در جهت ایجاد امنیت در آب‌های آزاد در منطقه پر تنش آسیا و اقیانوس آرام شکل گرفته است.

بر اساس گزارش وال استریت، از این پس گشت‌های این منطقه شامل حضور جنگنده‌های نظامی و ناوهای جنگی آمریکا خواهد بود.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در ماه ژانویه سال جاری میلادی تاکنون سه عملیات «آزادی ناوبری» در این منطقه صورت گرفته است.

آخرین عملیات اجرا شده به وسیله ناو جنگی جان‌مک ‌کین، که در سواحل سنگاپور با یک کشتی باربری برخورد کرد و منجر به کشته شدن ۱۰ ملوان شد صورت گرفت.  

در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، نیروی دریایی ایالات متحده چهار عملیات مشابه را در دریای جنوبی چین انجام داد، منطقه‌‌ای که چین با ساخت جزایر مصنوعی و تأسیس فرودگاه‌ها، بنادر و سایر امکانات بر روی آنها سعی در تایید مالکیت آن‌ها دارد.

چین تقریبا مدعی تمام آب‌های این منطقه است، منطقه‌ای که از طریق آن سالانه ۵ تریلیون دلار حمل و نقل تجاری صورت می‌گیرد و دارای ذخایر نفت وگاز فراوانی نیز هست.

کشور‌های ویتنام، فیلیپین، مالزی ، برونئی و تایوان نیز مدعی تملک بخش‌های از این دریا هستند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More