شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکن‌کانسرواتیو: اکنون وقت استقلال کردستان نیست

 

نشریه‌ی آمریکن‌کانسرواتیو (The American Conservative)، امروز جمعه ۲۰مرداد، موضوع رفراندوم برای استقلال کردستان عراق را مورد توجه قرار داده و می‌نویسد که اکنون وقت این موضوع نیست، اما متأسفانه برای جلوگیری از این همه‌پرسی، دیر شده است.

در این مقاله آمده است: «در ماه سپتامبر، مردم کردستان عراق وارد یک مسیر پرحادثه خواهند شد. انتظار می‌رود که اکثریت آنها، به داشتن یک کشور مستقل کُرد رأی بدهند.

اما به دنبال این تصمیم، ممکن است فقر، سختی و حتی احتمالاً جنگ با همسایگان به سراغ آنها بیاید.

کُردها با جمعیتی بیش‌از ۳۰میلیون نفر، در چهار کشور زندگی می‌کنند. ۱۵میلیون نفر آنها در ترکیه‌اند؛ شش میلیون کُرد، ایرانی‌اند، و در عراق و سوریه نیز به همین تعداد کُرد وجود دارد. رنج‌ و محنت‌ کُردها، در طول تاریخ، با کوچ اجباری از محل زندگی خود، سرکوب‌های سیاسی و فرهنگی، تبعیضات علیه زبان آنها و قتل‌عام‌های متعدد، آرزوی مشترک آنها برای استقلال را شکل داده است.

اما در عراق، کردها در چارچوب یک حکومت فدرال زندگی می‌کنند که به آنها آزادی بیشتری از سایر کشورها، برای اداره‌ی امورات خود، اعطا کرده است. در این حکومت فدرال، کُردهای عراقی از یک زندگی صلح‌آمیز و حتی تاحدودی خوشبخت بهره می‌برند که یک کشور مستقل می‌تواند به آنها داده باشد.

همه‌ی امور فرهنگی، آموزشی و نهادهای سیاسی کُردهای عراق، به‌صورت خودمختار اداره می‌شود. بسیاری از این کُردها احساس می‌کنند که تأسیس یک حکومت کاملاً خودمختار، به‌شکل یک کشور، قدم منطقی بعدی آنهاست.

اما در پنج سال گذشته، این مزایا رو به کاهش رفته و عوامل خارجی مانند جنگ با داعش، کاهش بهای نفت در جهان و گرفتاری‌های اقتصادی و سیاسی منطقه، بر زندگی آنها اثرگذار بوده است. از آن گذشته، کشورهای همسایه‌ی ایران و ترکیه، به‌شدت با استقلال یک کشور کُرد، مخالفت می‌ورزند.

تاریخ پر است از شکست‌های غم‌انگیز و خون‌بار مردمی که برای استقلال خود تلاش کرده‌اند. جنگ‌های بالکان در دهه‌ی ۹۰ میلادی، سودان، اتیوپی، لیبی و سوریه، همه نمونه‌های این شکست‌ها هستند. آنها شکست خورده‌اند، زیرا پس از تشکیل یک کشور واحد، نیروهای متضاد داخلی آنها بر سر کسب قدرت بیشتر با یکدیگر به جنگ و نفاق روی آورده‌اند».

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More