شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابراز تاسف آمریکا از عضویت چین، روسیه و کوبا در شورای حقوق بشر سازمان ملل

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از انتخاب روسیه، چین و کوبا به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل ابراز تاسف کرد و این تصمیم را نشان‌دهنده ناکارآمدی این شورا دانست.

پمپئو روز سه‌شنبه در توییتی گفت انتخاب این سه کشور به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل ثابت کرد خروج ایالات متحده از این شورا در سال ۲۰۱۸ کار درستی بوده است.

او افزود: «آمریکا از زمانی که از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شده برای محافظت و ارتقاء حقوق بشر در جهان از راه‌های مختلفی استفاده کرده است.»

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز در توییتی این تصمیم را به سخره گرفتن ماموریت این شورا در حمایت از حقوق بشر خواند.

اورتگاس در توییتی نوشت: «ایالات متحده از انتخاب چین، روسیه و کوبا برای نشستن در کرسی‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل بسیار ناامید شده است.»

او افزود: «انتخاب برخی از بدترین متخلفان حقوق بشر در جهان به این مناصب، مضحکه کردن ماموریت اصلی این شورا است.»

در بیانیه‌ای که در سایت وزارت‌خارجه آمریکا منتشر شده آمده است که دلیل اصلی خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ «الگوی ضداسرائیلی» این شورا و قوانین عضویت در آن است که به «بدترین ناقضان حقوق بشر در جهان» اجازه حضور در این شورا را می‌دهد.

این بیانیه افزود: «آمریکا چه  پیش از خروج از شورای حقوق بشر و چه پس از آن، از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته بود که پیش از آنکه امکان اصلاحات از میان رود، برای ایجاد اصلاحات فوری در این شورا اقدام کنند.»

وزارت خارجه آمریکا افزود: «متاسفانه به تقاضاهای آمریکا توجهی نشد و امروز می‌بینیم مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر چین، روسیه و کوبا را که سابقه‌ای وحشتناک در نقض حقوق بشر دارند، به عضویت این شورا در ‌آورد.» پیش از این نیز در سال ۲۰۱۹ ونزوئلا به عضویت این شورا انتخاب شده بود.

این بیانیه با تاکید بر التزام عملی آمریکا به محافظت از حقوق بشر گفت: «ما ناقضان حقوق بشر را در ایران، شین‌جیانگ، میانمار و هر جای دیگری مجازات کردیم.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More