شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابر‌نفتکش احتمالا بارگیری شده در ایران و عازم سوریه در آب‌های جبل‌الطارق توقیف شد

نیروی دریایی بریتانیا و مقام‌های جبل‌الطارق ابرنفتکش «Grace 1»  را به ظن حمل نفت خام به سوریه توقیف کردند.

دولت جبل‌الطارق روز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت در بیانیه‌ای با تایید این خبر، عنوان کرده که این نفتکش۳۰۰ هزار تنی با پرچم پاناما قرار بود نفت خود را در پالایشگاه بانیاس سوریه تخلیه کند.

رویترز با استناد به داده‌های مرتبط با ردیابی کشتی‌ها، زمان بارگیری این نفتکش را ۱۷ آوریل و محل آن را اطراف بندر عسلویه در ایران گزارش کرده است. بر این اساس، نفتکش یاد شده برای رسیدن به سوریه، به جای عبور از کانال سوئز، با دور زدن آفریقا مسیری طولانی را در ۹۰ روز تا تنگه جبل‌الطارق طی کرده است.

در بیانیه دولت جبل‌الطارق، توقیف این نفتکش و محموله آن در راستای «تقویت مقررات مرتبط با تحریم‌ها» علیه سوریه توصیف شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا نیز از این اقدام مقام‌‌های جبل‌الطارق استقبال کرده است.

توقیف این نفتکش در چارچوب تحریم‌های ماه مه ۲۰۱۱ اتحادیه اروپا علیه سوریه صورت گرفته است. این تحریم‌ها کمی پس از آن اعمال شد که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به سرکوب خونین اعتراضات دموکراسی‌خواهان سوری دست زد.

جمهوری اسلامی ایران، متحد نزدیک بشار اسد، خود نیز پس از خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای برجام، از نوامبر گذشته زیر فشار تحریم‌های دولت دونالد ترامپ است.

پس از فروکش کردن شعله‌های جنگ داخلی در سوریه، بخش‌های تحت کنترل دولت بشار اسد از ابتدای سال جاری با کمبود جدی سوخت روبروست.

پیشتر در ماه مه گذشته، سوریه نخستین کمک خارجی را، شامل ذخیره نفتی برای شش ماه دریافت کرد. این سوخت در چارچوب دو محموله، یکی از آنها از سوی ایران به سوریه رسید.

پیشتر در اوایل سال جاری میلادی، رویترز در گزارشی، از نفتکش Grace 1»» به عنوان یکی از چهار نفتکشی یاد کرده بود که برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، نفت ایران را به سنگاپور و چین حمل می‌کند.

آمریکا به دنبال آن است تا صادرات نفت ایران را به صفر برساند. ایران نیز ایالات متحده را به «تروریسم اقتصادی» متهم می‌کند.

قبل از شروع تحریم‌های نفتی، فروش نفت ایران در بازارهای جهانی حدود ۲/۷ میلیون بشکه در روز بود که این رقم در حال حاضر به حدود ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است.

مشکلات جدی ناشی از تحریم‌های آمریکا در مسیر فروش نفت ایران، تهران را به فکر راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها انداخته است.

نیویورک تایمز هم دیروز چهارشنبه، ۱۲ تیرماه در گزارشی، به ماجرای ناپدید شدن نفتکش‌ها از صفحه رادارها با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More