شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تمدید ۱۴ روزه توقیف ابرنفتکش ایرانی در آب‌های جبل‌الطارق

دادگاهی در جبل‌الطارق به مقامات بریتانیایی اجازه داد تا توقیف ابرنفتکش حامل نفت ایران به سوریه را برای ۱۴ روز دیگر ادامه دهند.

دولت جبل‌الطارق کمی پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرد  تصمیم به توقیف ابرنفتکش حامل نفت ایران به سوریه را مستقلا و بنا بر شواهد موجود مبنی بر نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه و نه به دستور دولت ثالث اتخاذ کرده است.

دولت جبل‌الطارق در بیانیه روز جمعه ۱۴ تیر خود اعلام کرد تصمیم به توقیف نفتکش گریس ۱«مستقیما ناشی از شواهد مستدل مبنی بر اینکه شناور مذکور ناقض تحریم‌های اعمال‌شده از سوی اتحادیه اروپا علیه سوریه است» اتخاد شده است. 

طبق این بیانیه، «هیچ درخواست سیاسی در هیچ زمانی از سوی هیچ دولتی مبنی بر اقدام یا عدم اقدام دولت جبل‌الطارق در کار نبوده است. تصمیمان دولت جبل‌الطارق به شکل کاملا مستقل و براساس نقض قوانین موجود و نه براساس ملاحظات سیاسی خارجی اتخاذ شده است». 

رسانه‌ها نوشته بودند نفتکش فوق روز پنجشنبه ۱۳ تیر به سبب تلاش برای حمل نفت از ایران به سوریه که هم اکنون تحت تحریم  نفتی اتحادیه اروپاست به دستور دولت بریتانیا توقیف شد. به گفته آنان، تفنگداران نیروی دریایی با هلیکوپتر بر روی این نفتکش در حال حرکت فرود آمدند. 

دولت جبل‌الطارق روز پنجشنبه اعلام کرده بود دلایل موجهی برای اثبات اینکه مقصد کشتی، پالایشگاه بانیاس سوریه بوده در دست دارد.  

بیانیه روز جمعه همچنین اضافه کرد شواهد مربوط به احتمال اینکه مقصد محموله نفتی سوریه باشد «قانونا زمان ورود شناور به حوزه تحت اختیار جبل‌الطارق، این دولت را ملزم به اقدام لازم می‌کرد.»

مالکیت منطقه جبل‌الطارق بین اسپانیا و بریتانیا مورد مناقشه است. با وجود آنکه حاکمیت بر جبل طارق در سال ۱۷۱۳ و بر اساس معاهده اوترخت به بریتانیا واگذار شد، اسپانیا همچنان بر مالکیت جبل الطارق اصرار دارد.

دولت جبل‌الطارق با تاکید بر «حاکمیت قانون» در این سرزمین متعلق به بریتانیا، اظهار داشت این دولت تصمیماتش را بر اساس «وقایع و تجزیه و تحلیل حقوقی» می‌گیرد و نه درخواست طرف ثالث.

اتحادیه اروپا که سال‌ها پیش تحریم‌های نفتی علیه سوریه برقرار کرد پس از امضای توافق هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۵ تحریم‌های نفتی خود را علیه ایران لغو کرد. اما دولت آمریکا در سال گذشته پس از خروج یکجانبه از برجام، تحریم‌های نفتی شدیدی مجددا علیه ایران اعمال کرد که سبب شده جمهوری اسلامی از راه‌های غیرمتعارف در تلاش برای فروش نفت به‌عنوان منبع اصلی درآمد خود باشد. 

اطلاعات حاصل‌شده از نهادهای کشتیرانی نشانگر آن است که نفتکش گریس ۱ از سواحل ایران نفت را بارگیری کرده است اما اسناد بارنامه‌ای نشان می‌دهد نفت در عراق، کشور همسایه ایران، بارگیری شده است. اعتراض ایران به توقیف کشتی هر گونه شک درباره ماهیت این نفتکش را که در سنگاپور به ثبت رسیده برطرف کرد.

نفتکش گریس ۱ برای حمل نفت از ایران به سوریه مسیر طولانی جایگزینی را انتخاب کرده بود که لازمه آن دور زدن آفریقا بود.  

مقام‌های دولت جبل‌الطارق هنوز مقصد نهایی نفتکش را احزار نکرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More