شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌های داخلی به توقیف نفتکش ایرانی از سوی نیروی دریایی بریتانیا

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که به دنبال احضار سفیر بریتانیا در پیامد توقیف نفتکش گریس۱ از سوی نیروی دریایی این کشور، مراتب اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ و تاکید شد که جمهوری اسلامی این اقدام را «مخرب» و «راهزنی دریایی» می‌داند و خواستار «رها سازی» فوری این نفتکش است.

وزارت  امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «عصر پنج شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ راب مک‌ایر سفیر انگلیس در تهران در اعتراض به توقیف نفتکش حامل نفت جمهوری اسلامی ایران توسط رئیس اداره سوم غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد و  در جریان این احضار رئیس اداره سوم غرب اروپا با غیرقابل قبول دانستن این اقدام و اینکه حسب اطلاعات موجود توقیف این نفتکش به درخواست آمریکا صورت گرفته است، خواستار رهاسازی سریع» آن شد.

این مقام وزارت امور خارجه ایران با اشاره به «حرکت نفتکش گریس۱ در آبراه‌های بین المللی» اقدام نیروی دریایی بریتانیا را «معادل با راهزنی دریایی دانسته و گفت آن کشور حق ندارد تحریم‌های یکجانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال» کند.

در این اطلاعیه تاکید شده که اعمال تحریم فراسرزمینی «سیاست زورمدارانه آمریکا است که کشورهای اروپایی همواره نسبت به آن معترض بوده اند.»

وزارت امور خارجه ایران همچنین اعلام کرده است که در جریان  احضار سفیر بریتانیا، ایران «مدارک و مستندات مربوط به این نفتکش و محموله آن که حکایت از حرکت کاملا قانونی نفتکش دارد» را در اختیار سفیر بریتانیا قرار داده  و تاکید کرده است که «جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.»

سفیر بریتانیا با اظهار اینکه مراتب را سریعا به لندن منتقل خواهد کرد تاکید کرد این کشور از تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت نمی کند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز در یک برنامه تلویزیونی گفت که «مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به این اقدام مخرب دولت انگلیس و نیروی دریایی این کشور به سفیر این کشور ابلاغ شد.»

عباس موسوی عصر پنج‌شنبه گفت: « درپی توقیف غیر قانونی نفتکش حامل محموله نفت خام ایران توسط نیروی دریایی انگلیس در منطقه جبل الطارق، سفیر انگلیس ساعتی پیش به وزارت امور خارجه احضار شد و مراتب اعترض شدید جمهوری اسلامی ایران به این اقدام مخرب دولت انگلیس و نیروی دریایی این کشور به وی ابلاغ شد.»

موسوی گفت: «ما به سفیر انگلیس اعلام کردیم این اقدام بدعتی عجیب است به خاطر اینکه تحریم هایی که اعلام کرده اند، بر مبنای شورای امنیت نیست و جمهوری اسلامی ایران این اقدام را نمی پذیرد.»

وی با تاکید براینکه توقیف نفتکش گریس۱ «اقدامی عجیب و مخرب است »، گفت که «جمهوری اسلامی ایران این را نمی پذیرد و آن را موجب افزایش تنش در منطقه می داند و این اقدام را رد می کند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین گفت که «وزارت امور خارجه اسپانیا هم اعلام کرده که این اقدام به درخواست دولت آمریکا صورت گرفت و اعمال نوعی تحریم فراسرزمینی است و همیشه اتحادیه اروپا با چنین تحریم هایی مخالف بوده است.»

همزمان، مصطفی کواکبیان، نماینده عضو فراکسیون امید مجلس دهم، در واکنشی توییتری به توقیف نفتکش ایران در جبل الطارق، نوشت: «به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران‌ و انگلیس می‌گویم؛ اقدام انگلستان در توقف نفتکش ایرانی در جبل الطارق اولا نوعی راهزنی دریایی، ثانیا خصومت غیر قانونی با ایران، ثالثا بی‌حیثیتی مجدد انگلیس در فرمانبری از آمریکا و رابعا پوچی ادعای اروپایی‌ها برای تداوم برجام را به اثبات رساند.»

مهدی محمدی، از نویسندگان پیشین کیهان و از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی در دولت محمود احمدی نژاد، در صفحه توییتر خود به طور ضمنی پیشنهاد اقدام متقابل در مورد یک کشتی بریتانیایی در خلیج فارس یا دریای عمان را داد و نوشت: «راه حل خیلی سخت نیست. کشتی انگلیسی زیاد از خلیج فارس و دریای عمان عبور می کند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More