شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اجلاس اوپک‌پلاس با افزایش تدریجی تولید نفت در سه ماه آینده موافقت کرد

اوپک‌پلاس با افزایش تدریجی تولید نفت کشورهای عضو این ائتلاف از ماه مه میلادی موافقت کرد.

در جلسه روز پنج‌شنبه اوپک‌پلاس که ۲۳ تولید کننده عضو و غیر عضو اوپک در آن حضور داشتند، با افزایش تولید روزانه ۳۵۰ هزار بشکه در روز برای ماه مه، ۳۵۰ هزار بشکه در روز برای ماه ژوئن و ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ماه ژوئیه موافقت شد.

این اجلاس پس از آن برگزار شد که دولت جدید ایالات متحده از عربستان سعودی خواست تا قیمت انرژی را برای مصرف‌ کنندگان مقرون به صرفه نگه دارد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی، پس از این اجلاس تایید کرد که این گروه در فاصله ماه مه تا ژوئیه در مجموع یک میلیون و یک صد هزار بشکه در روز را افزایش می‌دهد.

زنگنه با اشاره به معافیت ایران از توافق کاهش تولید اوپک‌پلاس، گفت: «لیبی و همچنین ونزوئلا و ایران به دلیل اینکه کمتر از توان سنتی و حق تاریخی خود نفت تولید می‌کنند همچنان از این توافق معاف هستند.»

عربستان سعودی نیز از افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید خود تا ماه ژوئیه خبر داده است.

درحالی که برخی اعضا تا پیش از برگزاری اجلاس اوپک‌پلاس معتقد به حفظ سطح کاهش تولید به علت احتمال موج جدید بیماری کرونا بودند شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان سعودی، توافق برای افزایش تولید را «اقدامی بسیار محافظه کارانه» توصیف کرد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان در این باره گفت: «تصمیم در مورد افزایش سطح تولید می‌توانست در جلسه بعدی اعضا اوپک‌پلاس در ماه آوریل، گرفته شود او همچنین تاکید کرد، تصمیم روز پنج‌شنبه تحت تاثیر گفت‌وگو با مقامات ایالات متحده و یا کشورهای مصرف کننده نبوده است.»

وزیر انرژی عربستان سعودی درخصوص افزایش تولید این کشور در ماه‌های پیش رو گفت: «ما ۲۵۰ هزار بشکه در روز، در ماه مه، ۳۵۰ هزار بشکه در روز، در ماه ژوئن و ۴۰۰ هزار بشکه در روز، در ماه ژوئیه افزایش تولید خواهیم داشت تا در سه مرحله بتوانیم به میزان یک میلیون بشکه تولید در روز برسیم.»

در سال ۲۰۲۰ به علت شیوع کرونا و تعطیلی‌های گسترده در بخش‌های صنعتی ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه از تقاضای نفت در جهان کاسته شده بود.

بنابر توافق روز پنج‌شنبه، افزایش تولید اعمال شده توسط اوپک‌پلاس، از ماه مه کمی بالاتر از ۶/۵ و در ماه آوریل کمی کمتر از ۷ میلیون بشکه در روز خواهد بود که هنوز با میزان تولید نفت پیش از گسترش ویروس کرونا فاصله دارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More