شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش قیمت نفت پس از توافق بزرگ بر سر کاهش تولید نفت

پس از توافق کاهش تولید نفت میان روسیه و عربستان سعودی قیمت نفت خام بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت. این در حالی است که این افزایش قیمت با کاهش تولید همراه است و نگرانی‌های مربوط به تاثیر گذاری ویروس کرونا بر اقتصاد جهان همچنان وجود دارد. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت به ۲۴ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید و نفت خام برنت دریای شمال نیز به ۳۳ دلار در هر بشکه افزایش یافته است.

افزایش قیمت‌های در بازار نفت پس از رویداد که سران آمریکا، عربستان سعودی و روسیه از توافق اوپک پلاس حمایت کردند. بر این اساس کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت که حاصل توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک است از اول ماه مه، دوازدهم اردیبهشت، اجرا می‌شود.

اوپک پلاس شامل کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیر عضو از جمله روسیه روز یک‌شنبه توافق کردند که تولید نفت را برای حفظ و ثبات قیمت آن در دوره شیوع ویروس کرونا به میزان ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت خود را کاهش می‌دهند که برابر با ده درصد از کل تولید نفت جهان است.

درحالی که اقدامات جهانی برای کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا در ماه‌های گذشته سبب کاهش شدید تقاضای نفت و سقوط قیمت آن شده است، ۲۳ کشور تولیدکننده نفت شامل کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، پس از چند روز مذاکره شامگاه یک‌شنبه بیست و چهارم فروردین ماه توافق اولیه خود برای کاهش تولید نفت را نهایی کردند و به این ترتیب از اول ماه مه، دوازدهم اردیبهشت، تولید روزانه خود را به میزان ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش دهند.

قیمت جهانی نفت در دو ماه گذشته چند سقوط کم‌سابقه را تجربه کرد و از حدود ۶۷ دلار در زمان آغاز شیوع کرونا در چین به نزدیک ۲۰ دلار کاهش یافت.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، همزمان با اعلام نهایی شدن توافق کشورهای اوپک پلاس، این توافق را «توافق بزرگ» خواند و با تاکید براینکه «توافق بزرگ نفت با اوپک پلاس انجام شد»، در صفحه توییتر خود نوشت: «این توافق موجب حفظ صدها هزار شغل مرتبط با انرژی در ایالات متحده می‌شود.»

رییس جمهوری آمریکا با اشاره به گفت و گوی تلفنی خود با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و ملک سلمان پادشاه عربستان درباره این توافق، نوشت: «می‌خواهم از رییس‌جمهور پوتین و ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی تشکر کنم.همین الان با آنها حرف زدم.این توافق بزرگی برای همه است.»

اشاره ضمنی ترامپ به آسیبی است که کاهش قیمت جهانی نفت به صنعت نفت شیل ایالات متحده وارد کرد و می توانست به از دست رفتن صدها هزار شغل مرتبط با صنعت نفت این کشور منجر شود چرا که نفت شیل به دلیل هزینه بالای تولید در برابر سقوط جهانی قیمت نفت به شدت آسیب‌پذیر است.

همزمان با توییت ترامپ، کاخ کرملین نیز در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا خبر داد و اعلام کرد که سران هر سه کشور از توافق اوپک پلاس بر سر کاهش تولید نفت، حمایت می‌کنند.

براساس این توافق طی دو ماه ماه مه و ژوئن در مجموع ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از تولید نفت خود کم می‌کنند و در شش ماه بعدی یعنی از ماه جولای تا پایان دسامبر ۲۰۲۰  میزان کاهش تولید به هشت میلیون بشکه می‌رسد و میزان کاهش تولید نفت  از اول سال ۲۰۲۱ تا شانزده ماه پس از نیز میزان کاهش تولید شش میلیون بشکه تعیین شده است. بنابر توافق کشورهای اوپک پلاس، ایران، لیبی و ونزوئلا از کاهش تولید نفت معاف هستند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران نیز با اشاره به جزئیات توافق نهایی اوپک پلاس بر سر کاهش تولید نفت، گفت که از چند روز قبل و به دنبال توافق اوپک پلاس بر سر کاهش تولید نفت، تنها یک مشکل با مکزیک وجود داشت که بر اساس تقسیم‌های توافق اولیه قرار بود مکزیک روزانه ۴۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود بکاهد که وزیر انرژی این کشور قبول نداشت اما در این مدت صحبت‌هایی شد و قرار شد مکزیک در ماه‌های مه و ژوئن روزانه ۱۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود کم کند و گفتند بقیه آن را آمریکا قول داده است از جانب مکزیک کم کند.

به گفته زنگنه با اجرای این توافق از اول ماه مه، دوازدهم اردیبهشت ماه، آمریکا به جای مکزیک ۳۰۰ هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش می‌دهد و مکزیک فقط یک صد هزار بشکه کاهش تولید خواهد داشت.

وزیر نفت ایران درباره میزان اثرگذاری کاهش تولید توافق شده بر قیمت نفت و میزان افزایش قیمت نفت پس از این توافق گفت که باید منتظر  بازگشایی بازار نفت ماند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More