شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ارتش عراق خود را برای کنترل گذرگاه‌های کردستان آماده ‌می‌کند

 

رسانه‌های عربی، روز شنبه هشتم مهرماه، گزارش دادند که ارتش عراق، خود را برای در اختیار گرفتن گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان در مجاورت ایران و ترکیه، آماده‌ می‌کند.

طبق درخواست دولت مرکزی عراق، گذرگاه‌های اقلیم کردستان این کشور، قرار است امروز شنبه هشتم مهرماه، به دولت مرکزی (بغداد) واگذار شوند.

درپی برگزاری همه‌پرسی «استقلال» در اقلیم کردستان، دولت و پارلمان عراق، واکنش‌ شدیدی نشان دادند و خواستار در اختیار گرفتن گذرگاه‌های هوایی و زمینی شدند.

فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه، پس از پذیرفته نشدن درخواست بغداد ازسوی مقامات کردستان، از شب گذشته، پروازهای بین‌المللی خود را به‌حالت تعلیق درآوردند.

مقامات اربیل می‌گویند که اقدام بغداد، با اهداف منزوی‌کردن کردستان عراق صورت می‌گیرد.

سومریه‌نیوز در گزارشی پیش‌بینی کرد که نیروهای عراقی، کنترل گذرگاه‌ها را از امروز، شنبه، از درون خاک ترکیه و ایران در اختیار بگیرند؛ اما به گزارش این رسانه عراقی، بعید است که وارد خاک اقلیم کردستان شوند.

عبدالوهاب بارزانی، رئيس دستگاه اطلاعات اقلیم کردستان، در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز عربی گفت که نیروهای عراقی در بخش ترکیه‌ای گذرگاه مستقر شده‌اند. او افزود که «این نیروها، تاکنون هیچ گونه تماسی با ما نداشته‌اند».

او افزود که آنها (نیروهای عراقی) قصد دارند یک ایست بازرسی گمرکی در ۱۵متری بخش ترکیه‌ای راه‌اندازی کنند تا عبور و مرور، با نظارت آنها، به‌شکل طبیعی ادامه یابد.   

ازسوی دیگر، آمریکا که هم‌پیمان بغداد و اربیل به‌شمار می‌رود، از احتمال به خشونت کشیده شدن منطقه درپی همه‌پرسی «استقلال» در کرستان عراق، ابراز نگرانی کرده است.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در آخرین اظهاراتش درباره بحران کردستان عراق، تأکید کرد که کشورش نتیجه‌ این همه‌پرسی «استقلال» را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

نزدیک به ۹۳ درصد مردم اقلیم کردستان عراق، در همه‌پرسی روز دوشنبه گذشته، به جدایی این منطقه از عراق رأی دادند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More