شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به نقض شدید آتش‌بس متهم کردند

 

ساعاتی پس از برقراری آتش‌بس بین ارمنستان و آذربایجان، خبرگزاری‌ها از حملات جدید خبر داده و دو طرف نیز یکدیگر را به نقض شدید آتش‌بس متهم کرده‌اند.

آتش‌بس بین دو طرف با میانجی‌گری روسیه و فشار بین‌المللی از ظهر شنبه ۱۹ مهر برقرار شد.

مقام‌های آذربایجان روز یکشنبه اعلام کردند گنجه، دومین شهر بزرگ این کشور، هدف توپخانه ارمنستان قرار گرفته و به دنبال تخریب یک ساختمانی مسکونی در این شهر چند نفر کشته و زخمی شده‌اند.

به گفته دادستان عمومی آذربایجان، در این حمله ۵ نفر کشته و ۲۸ تن زخمی شدند.

وزیر دفاع ارمنستان اظهارات مقام‌های آذربایجان را «دروغ مطلق» خواند و به نوبه خود، طرف مقابل را متهم کرد که به بمباران مناطق مسکونی در قره‌باغ ادامه می‌دهد.

با این حال خبرگزاری رویترز گزارش داده یکی از خبرنگارانش دیده است که امدادگران در حال بیرون بردن دست‌کم یک جسد از ساختمان تخریب‌شده هستند.

آتش‌بس بین ارمنستان و آذربایجان پس از حدود دو هفته درگیری نظامی بین دو کشور بر سر ناگورنوقره‌باغ روز شنبه به دست آمد.

این آتش‌بس با نقش‌آفرینی ولادیمیر پوتین در مسکو و در پی مذاکراتی برای صلح حاصل شد و قرار بود دو طرف درگیری‌ها را متوقف کرده و به تبادل اجساد و زندانیان بپردازند.

روسیه به همراه آمریکا و فرانسه سه کشوری هستند که مشترکا ریاست گروه مینسک را برعهده دارند. این سه کشور پیشتر خواستار «آتش‌بس فوری» شده بودند.

آذربایجان و ارمنستان روز شنبه، تقریبا بلافاصله پس از زمان آتش‌بس، یکدیگر را به نقض آن متهم کردند.

مذاکرات مسکو نخستین ارتباط دیپلماتیک بین آذربایجان و ارمنستان از آغاز درگیری‌های جدید در ششم مهرماه بود.

در جریان این دور از درگیری‌ها صدها نفر کشته‌ شدند و دو کشور همدیگر را به خشونت شدید و جرائم علیه غیرنظامیان متهم کرده‌اند.

آراییک هاروتونیان،‌ مسئول منطقه ناگورنو قره‌باغ که به ارمنستان وابسته است شرایط روز یکشنبه را آرام توصیف کرد اما گفت نمی‌داند تا چه زمانی این شرایط ادامه خواهد داشت.

به گفته او، خط مقدم جنگ همچنان پرتنش است.

ادامه جنگ میان دو کشور در روزهای اخیر موجب نگرانی مقام‌های کشورهای همسایه از جمله ایران درباره گسترش آن در منطقه شده بود. 

از سوی دیگر، نگرانی‌ها درباره امکان صدمه به خطوط لوله آذربایجان که نفت و گاز این کشور را به اروپا منتقل می‌کند نیز افزایش یافت. 

با وجود فشارهای بین‌المللی برای آتش‌بس میان دو کشور، ترکیه ضمن حمایت کامل از آذربایجان تلاش‌های گروه مینسک برای توقف درگیری را «غیرقابل قبول» خوانده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More