شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
موج گرمای شدید به اسپانیا، پرتغال و جنوب فرانسه رسید

اروپا پس از آفریقا رودرروی شکسته شدن رکوردهای دما

 

پس از آن‌که الجزیره گرم‌ترین دمای هوای ثبت شده در تاریخ آفریقا شد، موج گرما همراه با گرد و غبار از شمال آفریقا راهی جنوب غربی اروپا است تا بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، دمای هوا در برخی نقاط اسپانیا و پرتغال به ۴۸ درجه سانتی‌گرد، فرانسه ۴۰ درجه سانتی‌گراد و بریتانیا به ۳۶ درجه سانتی‌گراد برسد.

همچنین پیش‌بینی شده در برخی نقاط اسپانیا و پرتغال روز شنبه و یکشنبه، ۱۳ و ۱۴ مرداد، دما  به ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که به‌معنای شکسته شدن رکورد بالاترین دمای هوا در تاریخ اروپا است.

 

 

اروپا در انتظار شکسته شدن رکوردهای دمایی

در میانه تابستان، در اسپانیا و پرتغال انتظار دمایی بالاتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود، این‌در حالی‌است که هر دو کشور هشدار به موج شدید گرما داده‌اند.

آتن در ۱۰ ژوئیه ۱۹۷۷ با دمای ۴۸ درجه سانتی‌گراد، رکورددار بالاترین دمای هوا در تاریخ اروپا است.

اداره هواشناسایی بریتانیا همزمان اعلام کرد، سراسر اروپا شاهد میانگین دمایی بالاتر از دمای مرسوم این وقت سال است و در پیش‌بینی خود گفته است،‌ همراه با رسیدن «هوای خیلی خشک و گرم از آفریقا» به جنوب غربی اروپا، رکوردهای دمایی شکسته خواهند شد.

سازمان هواشناسی اسپانیا در هشدار خود می‌گوید که این موج گرما در گذر آخرهفته پیش رو، « شدید و پایدار» خواهد بود.

گروه دیده‌بان هواشناسی اروپا، هشدار هوا (Meteoalarm)، می‌گوید این موج گرما در مناطق جنوبی پرتغال و استان باداخوس در اسپانیا، می‌تواند مهلک باشد و کشته برجای بگذارد.

تابستان سال جاری، مونترال در کانادا و توکیو در ژاپن، شاهد مرگ صدها نفر به دلیل گرما بودند.

 

 

شب‌های گرم همراه با خطر آتش‌سوزی در منابع طبیعی

در ایتالیا هم دولت وضعیت قرمز نسبت به موج گرما اعلام کرده است و پیش‌بینی شده حتی در گذر ساعات شب، میانگین دما در این آخرهفته در ایتالیا بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد باقی بماند.

همراه با موج فزاینده افزایش دما ناشی از گرمایش زمین، شب‌ها در برخی نقاط نیم‌کره شمالی، دو برابر سریع‌تر از روزها گرم شده‌اند و پیش‌بینی‌های رایانه‌ای نسبت به خطر مرگ در طول ساعات شب هشدار می‌دهند.

در دو هفته اخیر، سوئد در شمال مدار قطب شمال با آتش‌سوزی در منابع طبیعی می‌جنگد و در آتن دست کم ۹۰ نفر در آتش‌سوزی ناشی از گسترش خشکسالی و موج شدید گرما، کشته شدند.

در بیشتر نقاط اروپا، به ساکنین محلی نسبت به خطر آتش‌سوزی در پارک‌ها و منابع طبیعی هشدار داده شده است.

همزمان در شمال سوئد، یخچال طبیعی کوه کبنه‌کایزه، بزرگ‌ترین کوه در شمال اروپا، با سرعت چند سانتی‌متر در روز ذوب می‌شود و محقق‌های محلی هشدار داده‌اند که در تابستان امسال، با ذوب این یخچال، این کوه ممکن است مقام خود به‌عنوان بلند کوه منطقه را از دست بدهد.

در نروژ، دولت به رانندگان هشدار داده است که در هنگام گذر از تونل‌ها از سرعت خود بکاهند، چون آهو و دیگر موجودات ممکن است برای خنک شدن در آن‌ها پناه گرفته باشند.

با گسترش خشکسالی و موج گرما، حیات وحش به‌نقاط خنک‌تر نقل مکان می‌کنند و هم‌چنین در جست‌وجوی غذا، به مناطق شهری وارد می‌شوند.

تحقیق‌های اقلیم‌شناسان نشان می‌دهد که با گسترش تغییرات اقلیمی، احتمال موج‌های گرما در اروپا دو برابر حالت معمولی این مناطق می‌شود.

دمای میانگین زمین به‌ دلیل فعالیت صنعتی در سال ۲۰۱۷ ، نزدیک به ۱ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از دمای این سیاره در اواخر قرن نوزدهم و در اوج عصر صنعتی شدن، بالاتر رفته بود و این افزایش دما همچنان ادامه دارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More