شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رکورد بی‌سابقه ۵۴۲ مرگ روزانه کرونا در ایران؛ هشدار درباره فروپاشی نظام درمان

در حالی که آمار رسمی قربانیان روزانه کرونا در ایران به بالاترین میزان خود از زمان شیوع این ویروس رسیده، محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستاری کشور اعلام کرد: «وزارت بهداشت از هم فروپاشیده و نظام درمانی ما در بحث کرونا به حال خود رها شده است.»

بنابر اعلام وزارت بهداشت ایران در روز یکشنبه ۱۷ مرداد، ۵۴۲ نفر بر اثر ابتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این کشور جان خود را از دست دادند.

این آمار بالاترین آمار روزانه مرگ ناشی از کرونا در ایران به شمار می‌رود و رکورد قبلی در این زمینه مربوط به روز ششم اردیبهشت گذشته است که مرگ ۴۹۶ مبتلا در یک شبانه‌روز اعلام شد.

همچنین آمارهای روزانه ابتلا به کرونا در روزهای اخیر به طور پی‌در‌پی رکوردهای جدیدی به ثبت رسانده و این آمار در روز یکشنبه نزدیک به چهل هزار نفر اعلام شد.

کمبود پرستار برای ۴۰ هزار مبتلای بستری‌شده در بیمارستان‌ها

قاسم جان بابایی معاون درمان وزیربهداشت، روز یکشنبه در بوشهر گفت اکنون «بیش از ۴۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها بستری هستند و بیش از ۲۰ هزار نفر نیز خدمات لازم درمانی را به صورت سرپایی دریافت می‌کنند.»

شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستاری کشور نیز روز یکشنبه در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز میزان بستری بیماران کرونا در بیمارستان‌ها را «سه برابر ظرفیت» اعلام کرد.

او گفت اکنون «آی‌سی‌یوها در تمام بیمارستان‌ها پر است و گاهی هر پرستار باید از چهار بیمار کرونا مراقبت کند.»

این مقام صنفی اضافه کرد در حال حاضر به ازای هر هزار نفر جمعیت ایران کمتر از ۱٫۵ پرستار وجود دارد، در حالی که باید برای این تعداد، ۱۰ پرستار وجود داشته باشد.

به گفته شریفی مقدم مشکل کمبود پرستار در ایران پیش از شیوع کرونا در این کشور وجود داشت و «مردم نصف استاندارد خدمات پرستاری را هم دریافت نمی‌کردند»، اما اکنون این مشکل شدیدتر شده است.

همزمان با شیوع کرونا در ایران، پرستاران بسیاری از بیمارستان‌ها در سراسر کشور بارها نسبت به وضعیت کاری و عدم پرداخت به موقع حقوق خود تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

همچنین در این مدت، گزارش‌هایی درباره مهاجرت پرستاران از ایران منتشر شده است.

«کسب درآمد» با داروهای کرونا

شریفی مقدم با اشاره به این که «گروهی در وزارت بهداشت تنها به دنبال کسب درآمد هستند» ادامه داد: «آمپول رمدسیویر در دنیا اعلام شده که چندان در روند درمان کرونا اثر ندارد اما اینجا پزشکان برای بیماران تجویز می‌کنند. بیماران هم مجبور هستند و آن را تهیه می‌کنند.»

به نوشته تجارت‌نیوز، یک عدد آمپول رمدسیویر در ایران، تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود و بیماران کرونا برای ۶ عدد از آن حدود هفت میلیون باید هزینه کنند.

همچنین روزنامه همشهری خبر داد که برای سه داروی رمدسیویر، اکتمرا و تمزیوا، سه دارویی که برای مقابله با کرونا در ایران تجویز می‌شود، صف‌های بسیار طولانی در مقابل داروخانه‌ها تشکیل شده و دلالان نیز داروی ۸۰۰ هزار تومانی را بالای ۱۵ میلیون تومان ‌می‌فروشند.

آمارهای رسمی واقعی نیست

بر اساس آمارهای رسمی، تاکنون بیش از ۹۴ هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند که به گفته کارشناسان، عدد واقعی قربانیان کرونا در ایران بسیار بیشتر از این آمار رسمی است.

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست روز یکشنبه از کاهش انجام تست‌های شناسایی مبتلایان کرونا در ایران خبر داد و گفت: «تعداد زیادی از موارد بیماری را تشخیص نمی‌دهیم و به عبارتی موارد ما بیش از چیزی است که گزارش می‌کنیم.»

او به ایسنا گفت: «از طرفی مرگ‌هایی هم که به عنوان مرگ قطعی کووید۱۹ اعلام می‌کنیم همان هایی است که تست‌شان مثبت شده است؛ پس نه تعداد مرگ‌ها و نه تعداد ابتلاها واقعی نیست.»

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد اکنون ۳۳۶ شهر ایران در وضعیت قرمز شیوع کرونا، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More