شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعضای سازمان همکاری اسلامی خواهان مبارزه با اسلام‌هراسی شدند

 

نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی روز جمعه ۲ فروردین (۲۲مارس) در استانبول برگزار شد؛ نشستی در سطح وزرای امور خارجه کشورهای عضو این سازمان که مبارزه بین‌المللی با اسلام هراسی در کانون آن قرار داشت.

این نشست یک هفته پس از آن برگزار می‌شود که دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند هدف حمله‌ای مرگبار قرار گرفت. جمعه گذشته ۲۴ اسفند (۱۵ مارس)، مهاجمان مسلح به دو مسجد نور و لینوود یورش بردند و با تیراندازی به سوی نمازگزاران، ۵۱ تن را کشتند.

در بیانیه پایانی این نشست از دولت نیوزیلند جهت محکوم کردن حملات تروریستی و موضع مثبت نخست وزیر این کشور در قبال مسلمانان قدردانی و از ابراز همدردی تمامی اقشار جامعه نیوزیلند با مسلمانان تمجید شده است.

در این بیانیه، کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی حمایت خود را از دولت نیوزیلند در بررسی شفاف و جامع حمله تروریستی در این کشور اعلام کرده است.

کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی همچنین از کشورهای دارای جمعیت مسلمان و اقلیت‌های مذهبی و پناهجو خواسته تا از سیاست‌های مرتبط با تروریسم اسلامی، افراط گرایی و همچنین اظهارات مشابه اجتناب کنند.

رئیس‌جمهوری ترکیه:‌ همانطور که با یهودستیزی مبارزه شد باید با اسلام‌هراسی هم مبارزه شود

در جریان این نشست، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به حمله اخیر تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند گفت «تنها مسلمانان، قربانی گسترش مساله نژادپرستی نیستند».

رییس جمهوری ترکیه با اشاره به وجود «یک اسلام‌ستیزی آشکار»، رسیدگی به این مساله را وظیفه تمام سازمان‌های مردم‌نهاد، دانشگاهیان، نهادهای امنیتی، دولتمردان و مردم خواند.

اردوغان با اشاره به مبارزاتی که طی دهه‌های گذشته علیه یهودی‌ستیزی شده، گفت: «باید همانطور که پس از فاجعه هولوکاست قاطعانه با یهودستیزی مبارزه شد با اسلام‌هراسی هم مبارزه شود.»

 ظریف: غرب مسئول است

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست بود. او خواستار مقابله و ایستادگی تمامی کشورها در برابر اسلام‌هراسی و تبعیض و تروریسم نژادپرستانه شد.

ظریف تاکید کرد که در طول چند دهه اخیر، رشد نگران کننده ای از شبکه‌های گسترده پروپاگاندای ضد مسلمانان که در پوشش شبکه های خبری و همچنین گروه های نفرت‌پراکن که در لوای اتاق‌های فکر و حتی گروه‌های مدنی که مروج محیطی خصمانه و توهین‌آمیز علیه مسلمانان در غرب بودند، شکل گرفته است.»

وزیر امور خارجه ایران با انتقاد از غرب گفت «آنها باید مسئول این موضوع باشند که چرا در تامین نیازهای بنیادین برای یک زندگی امن و شرافتمندانه برای اقلیت مسلمانان ناکام هستند و چه اقداماتی را برای کنترل اسلام هراسی تمایل به انجام دارند.»

محمد جواد ظریف با انتقاد از گفتمان «اسلام هراسی» گفت: «باید علیه هر مقام و مرجعی ایستاد که «از طریق اقداماتی نظیر ممنوعیت سفر، منع نمادهای مسلمانان نظیر روسری و مناره و استفاده شنیع از عبارت جاهلانه ای همچون «تروریسم اسلامی»، اسلام هراسی را تشویق می کند.

وزیر امور خارجه ایران  خواستار شناسایی «عوام‌فریبان، دولت‌ها و نهادهای رسمی و غیررسمی» شد که «مروج تروریسم نژادپرستانه و برتری جویان نژاد سفید»‌اند.

وزیر خارجه نیوزیلند: مظنون اصلی این حمله باقی عمرش را در زندان می‌گذراند

وینستون پیترز، وزیر امور خارجه نیوزیلند به عنوان نماینده کشوری که حمله تروریستی در آن روی داده در این نشست حضور داشت. او با اشاره به رویه قضایی رسیدگی به پرونده مظنونان این حمله گفت، پلیس گسترده‌ترین تحقیقات در تاریخ کشور را آغاز کرده است.

وینستون پیترز در پاسخ به درخواست پیشین رجب طیب اردوغان مبنی بر مجازات مظنون اصلی این حمله، گفت او در برابر قانون نیوزیلند کاملا مسئول است و باقی عمرش را در زندان سپری خواهد کرد.

زنان روسری به سر، در همبستگی با جامعه مسلمانان نیوزیلند

به گزارش رویترز، همزمان با نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در استانبول، در نیوزیلند هم مراسم بزرگداشت یاد قربانیان حمله جمعه گذشته برگزار شد. مراسمی که در آن زنان نیوزلندی حاضر در آن به نشانه همبستگی با بازماندگان قربانیان این حمله تروریستی و جامعه مسلمانان این کشور، روسری بر سر کردند.

شنبه گذشته نیز اسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند برای اعلام همبستگی با جامعه مسلمانان کرایست‌چرچ، با روسری در میان آنها حاضر شده بود.

ممنوعیت نگهداری و خرید و فروش سلاح‌های نیمه‌خودکار در نیوزیلند

این حمله مرگبار نیوزیلند را در شوک عمیقی فرو برده است. نخست وزیر دیروز پنجشنبه ۲۱ مارس، نگهداری و خرید و فروش سلاح‌های نیمه‌خودکار را برای شهروندان این کشور ممنوع کرد.

برنتون تارانت، مظنون اصلی این حملات سلاح مورد استفاده در این کشتار را بصورت آنلاین خریده بود. هدف او از این حمله تروریستی «اسلام‌هراسی» عنوان شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More