شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعطای جایزه صلح نوبل به گروه «کارزار حذف سلاح‌های هسته‌ای»

 

یک گروه خلع سلاح هسته‌ای، (ICAN) به دلیل بیش از ۱۰ سال تلاش، برای پاک‌سازی جهان از سلاح‌های هسته ای، جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۷ را از آن خود کرد.

در حالی که بحران‌ هسته‌ای کره‌شمالی و ایران در راس اخبار رسانه‌ای جهان قرار دارد، یک گروه بین‌المللی که بیش از ۱۰ سال در زمینه حذف سلاح‌های هسته‌ای در جهان فعالیت داشته، روز جمعه ۱۴ مهرماه، برنده جایزه صلح نوبل شد.

 

کارزار حذف سلاح‌های هسته‌ای
بئاتریس فین، رهبرگروه خلع سلاح هسته‌ای

 

به گزارش تلگراف، خانم بریت‌ رایس اندرسون، رئیس کمیته آکادمی نوبل گفت که این سازمان به دلیل تلاش‌هایش برای جلب توجه جامعه جهانی به پیامدهای فاجعه بار انسانی در استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و دستیابی به معاهده‌ای جهت منع استفاده از چنین سلاح‌هایی، این جایزه را دریافت می‌کند.

 

کارزار حذف سلاح‌های هسته‌ای
بریت‌ رایس اندرسون، رئیس کمیته آکادمی نوبل

 

بئاتریس فین، رهبر این گروه (ICAN)، ضمن ابراز خوشحالی از دریافت این جایزه، گفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی نیز می‌بایست بدانند که «سلاح‌های هسته‌ای غیر قانونی هستند».

با وجود گذشت بیش از ۷۰ سال از به کارگیری بمب اتمی در شهرهای هیروشیما و ناگازاکی، تنش‌های موجود در ارتباط با برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی رو به افزایش است و به همین دلیل کمیته نوبل با اعطای این جایزه، سعی در برجسته کردن تلاش‌های این گروه در پاک‌سازی جهان از سلاح‌های هسته‌ای داشته است.

این گروه در سال ۲۰۰۷ در حاشیه کنفرانس بین‌المللی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در وین پایتخت اتریش شکل گرفت و از آن پس، توانست گروه‌ها و چهره‌های سرشناس بی‌شماری را در راستای اهداف خود بسیج کند.

این گروه، در تصویب معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای که در ژوئیه سال جاری با مشارکت ۱۲۲ کشور صورت گرفت، نقشی کلیدی داشت. هرچند که این توافق‌نامه، بیشتر معاهده‌ای نمادین به نظر می‌آید، چرا که هیچ یک از قدرت‌های شناخته شده هسته‌ای جهان، آن را امضاء نکرده‌اند.

بئاتریس فین، مدیر اجرایی این کارزار در پیامی به دونالد ترامپ و کیم‌جونگ‌اون گفت: «سلاح‌های هسته‌ای، غیر قانونی هستند، تهدید در به کارگیری سلاح‌های هسته‌ای غیر قانونی است. داشتن سلاح هسته‌ای و تولید آن غیر قانونی است و می‌بایست متوقف شود.»

کمیته نوبل اظهار داشت که این کارزار، نیروی محرکه‌ای است که ملت‌های جهان را در تلاش برای از بین بردن تسلیحات هسته‌ای، متعهد به همکاری می‌داند.

خانم رایس اندرسون، همچنین به ایجاد ممنوعیت‌های مشابه تازه‌ای در خصوص سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی، مین‌های زمینی و بمب‌های خوشه ای اشاره کرد.

مارگو والسترام، وزیر امور خارجه سوئد نیزاعطای جایزه نوبل به این کارزار را « بسیار به حق، شایسته و به موقع » دانست.

این سازمان جایزه خود، که شامل یک مدال طلا و چکی به مبلغ ۹ میلیون کرون سوئد، معادل ۸۴۵ هزار پوند است را طی مراسمی در روز یکشنبه ۱۰ دسامبر، مصادف با سالگرد درگذشت آلفرد نوبل، مخترع دینامیت و بنیان‌گذاراین جایزه، در اسلو پایتخت نروژ دریافت خواهد کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More