شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

الجزیره: یک ماه پس از اعتراض‌ها، فضای سیاسی ایران همچنان ناآرام است

 

خبرگزاری الجزیره در گزارشی از تهران می‌نویسد یک ماه پس از تظاهرات گسترده ضددولتی در ایران, فضای سیاسی کشور همچنان ناآرام و ناروشن است.

در این گزارش آمده است: «یک هیأت از نمایندگان مجلس ایران قرار است روز یکشنبه ۸ بهمن، از بازداشت‌شدگان تظاهرات‌های اخیر در زندان اوین بازدید کند.

آنها قول داده‌اند که در مورد مرگ چندین بازداشتی در زندان تحقیق خواهند کرد اما پلیس و دستگاه قضایی کشور اتهام کشته شدن آنها را تکذیب می‌کنند.

با این حال تاکنون کشته‌شدن حداقل ۲۵ تظاهرکننده به‌دست نیروهای پلیس و امنیتی و  بازداشت بیش از 3700 نفر هم در سراسر کشور تایید شده‌است. بسیاری از بازداشت‌شدگان پس از بازجویی آزاد گشته‌اند و گفته می‌شود تنها ۱۲۰ نفر در سراسر کشور هنوز در اسارت باقی مانده‌اند.

برخی از نمایندگان پارلمان ایران می‌گویند آنها تصمیم دارند از دستگیری‌های فلّه‌ای و غیرقانونی نظیر آنچه که پس از اعتراض‌ها علیه انتخاب مجدد احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین جمهوری اسلامی، در سال ۸۸ رخ داد جلوگیری کنند.

حسن نوروزی وکیل مجلس از منطقه رباط کریم تهران می‌گوید: «دستگیرشدگان فرزند ملت ایران هستند و هیچ قاضی نباید احساس شادی و رضایت از زندانی کردن آنها یا محکوم کردن آنها به شلاق خوردن یا به اعدام به‌خود راه دهد». نوروزی می‌گوید نشان‌دادن رهبران ایران به‌عنوان اقلیتی بیرحم منصفانه نیست و آنها باید رفتار خود را با نام حکومتشان به عنوان حکومت اسلامی وفق دهند، زیرا اسلام باید نسبت به مردم خود با مهر و احترام و عدالت رفتار کند.

این در حالی‌است که اکنون هفته‌ها پس از این تظاهرات اعتراضی، روند سرکوب معترضین توسط نیروهای امنیتی یک جوّ ناامنی و وحشت در میان فعالان سیاسی کشور بوجود آورده است.

محمد معتمدی‌نژاد، از فعالان دانشجویی می‌گوید: «طبیعتاً ما تظاهرات را برای ابراز اعتراضات خود به‌عنوان یک حق مشروع می‌شناسیم و این امری مثبت است. راه دیگری جز ابراز خواسته‌ها برای ما باقی نمانده است. از آن گذشته، تا زمانی که مشکلات مملکت بر سر جای خود باقیست، آنچه در روزهای اخیر اتفاق افتاد دوباره رخ خواهد داد. برخی از مقامات کشور ما فکر می‌کنند اگر در ایران اعتراض صورت بگیرد دنیا با ما دشمن می‌شود. ما با این ایده کاملاً مخالف هستیم.»

در بازار تهران یک مغازه‌دار می‌گوید او انتظار دارد اعتراضات دوباره ادامه پیدا کند.

هرگونه که فکر کنیم، اعتراض‌های خیابانی اکنون بخشی از فرهنگ سیاسی ایرانیان شده است.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More