شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتخاب قاضی جدید برای دیوان عالی آمریکا؛ تغییر شدید موازنه به‌نفع جمهوری‌خواهان

 

درگذشت روث گینزبرگ، قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا، نبرد سیاسی سختی را برای تعیین جانشین او به راه انداخته و این موضوع را به یکی از مسائل اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌ روی آمریکا تبدیل کرده است.

خانم گینزبرگ که روز جمعه در ۸۷ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان لوزه‌المعده درگذشت، یک مدافع سرسخت حقوق زنان و اصلی‌ترین چهره لیبرال دیوان عالی آمریکا بود.

درگذشت او به دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، این فرصت را می‌بخشد که با سومین انتصاب قاضی دیوان عالی در زمان ریاست‌جمهوری‌اش، یک قاضی محافظه‌کار دیگر را به گروه ۹ نفره قضات دیوان عالی اضافه کند و ترکیب این دیوان بیش از پیش به سود محافظه‌کاران شود. برخی از تحلیلگران معتقدند این موضوع می‌تواند توجه‌ها را از شیوه مدیریت بحران کرونا دور کند. شیوع ویروس کرونا در آمریکا تاکنون نزدیک به ۲۰۰ هزار قربانی بر جای گذاشته است.

همچنین موضوع جانشینی گینزبرگ می‌تواند هم پایگاه اجتماعی جمهوری‌خواهان را به امید تقویت جناح سیاسی‌شان در دیوان عالی آمریکا و هم پایگاه اجتماعی دموکرات‌ها را از بیم تغییر شدید موازنه قدرت در این دیوان، برای شرکت در انتخابات به تکاپو اندازد.

دیوید گرگن، یک تحلیلگر سیاسی که مشاور چهار رییس‌جمهوری جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا بوده، به خبرگزاری رویترز گفته است: «این امر [جانشینی گینزبرگ] می‌تواند نبردی بزرگ به راه اندازد و می‌تواند به طور جدی بر انتخابات تاثیر بگذارد.»

ترامپ که در تلاش برای انتخاب مجدد در روز سوم نوامبر است، پیشتر دو قاضی محافظه‌کار را در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به سمت قاضی دیوان عالی آمریکا منصوب کرده است؛ مقامی که به طور مادام‌العمر در اختیار اعضای این دیوان خواهد بود.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا، روز جمعه از انتصاب جانشین گینزبرگ از سوی ترامپ استقبال کرد، اما دموکرات‌ها از جمله جو بایدن می‌گویند هرگونه تلاش در این زمینه باید به پس از ۲۰ ژانویه،  تاریخ برگزاری مراسم تحلیف پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، موکول شود.

براساس نظرسنجی‌هایی که در ماه‌های اخیر صورت گرفته، جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ، پیشتاز است و دموکرات‌ها تلاش دارند تا انتخابات آینده را به یک همه‌پرسی درباره ترامپ به ویژه در مورد شیوه مدیریت بحران کرونا تبدیل کنند.

جوئل پین، یکی از تحلیلگران دموکراتی که در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، جزو تیم انتخاباتی هیلاری کلینتون بود، معتقد است: «[دیگر] هر هفته، او [ترامپ] مجبور نیست درباره کرونا حرف بزند و این یک امتیاز کاملا مثبت برای اوست.» 

او ادامه داد: «از نظر تاریخی، جمهوری‌خواهان به دیوان عالی رای می‌دهند. فکر می‌کنم برخی از جمهوری‌خواهان به این موضوع به عنوان «شگفتی اکتبر» برای به تکاپو انداختن پایگاه اجتماعی‌شان [برای انتخابات] نگاه می‌کنند.»

این تحلیلگر دموکرات با این حال گفت: «اما فکر می‌کنم ترقی‌خواهان [دموکرات‌ها] فهمیده‌اند که چالش‌های این انتخابات از بهترین‌ چالش‌هایی است که تاکنون داشته‌اند.»

ترامپ پیشتر با اضافه کردن نام ۲۰ نفر به فهرست نامزدهای احتمالی دیوان عالی آمریکا، تلاش کرده اشتیاق جمهوری‌خواهان را به انتخاب مجدد خود برانگیزد.

بایدن هنوز چنین فهرستی را آماده نکرده، اما قول داده در صورت خالی شدن یک کرسی دیوان عالی آمریکا، یک زن سیاهپوست را به عنوان قاضی این دیوان منصوب کند.

کیتون داوسون، یک تحلیلگر جمهوری‌خواه و رییس پیشین حزب جمهوری‌خواه در ایالت کارولینای جنوبی، گفت تحولات آینده به ترامپ کمک خواهد کرد تا جمهوری‌خواهان میانه‌رویی که او را دوست ندارند اما با سیاستش همسو هستند را به نفع خود به حضور در انتخابات ترغیب کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More