شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اندیشکده آمریکایی: پیوند استراتژیک روسیه با ایران و ترکیه پایدار نیست

 

اندیشکده آمریکایی «ژئوپلوتیکال فیوچر» در تحلیلی پیرامون تحولات جاری خاورمیانه می‌نویسد این منطقه در حال گذار و  تحول جدیدی است که در آن ایالات متحده آمریکا فعلاً در حاشیه قرار گرفته است.

در این تحلیل آمده است که خاورمیانه در سال‌های اخیر یک شکل و ساختار جدید به‌خود گرفته است، و هیچ کجا این موضوع روشن‌تر از گردهمایی اخیر رهبران روسیه، ایران و ترکیه برای بررسی آینده تحولات سوریه خود را نشان نداده است.

این سه کشور در تعیین و تعریف خاورمیانه جدید نقش اصلی پیدا کرده‌اند، اما این الزاماً به‌معنای متحد و یکدست بودن اهداف این سه کشور  نیست و ادامه قدرت و نقش تعیین‌کننده آن‌ها برای خاورمیانه ضمانت‌شده نیست.

اما در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا که زمانی قدرت بلامنازع و تعیین‌کننده تحولات خاورمیانه بود فعلاً در حاشیه قرار گرفته و معماران جدیدی وارد صحنه آن شده‌اند.

بر اساس این گزارش، دو عامل مؤثر برای این تغییر در ساختار سیاسی خاورمیانه «شکست خلافت اسلامی داعش در عراق»، و «بهار عربی» بوده است.

داعش پس از همکاری میان ارتش آمریکا و نیروهای شبه‌نظامی شیعیان شکست داده شد و در پی شکست داعش، حکومت ایران نفوذ و نقش خود در تعیین سیاست‌های عراق را افزایش داده است.

بهار عربی نیز به پیدایش یک جنبش دموکراسی‌خواهی در سوریه دامن زد، که حکومت علوی‌های رژیم بشاراسد را به چالش کشید. جنگ داخلی سوریه به حضور هرچه بیشتر نظامی روسیه و ایران در این کشور منجر شده است و ترکیه سنّی مذهب هم در مخالفت تاریخی خود با شیعیان علوی برای حضور نظامی خود در سوریه بهانه‌ای پیدا کرده است.

نویسنده مقاله می‌افزاید که همزمان با عقب‌نشینی ارتش آمریکا از مناطق جنگی خاورمیانه، سوریه امروز به محل تلاقی و همکاری سه کشور روسیه، ایران و ترکیه بدل شده است. درحالی که روسیه تلاش دارد با حضور در سوریه قدرت نظامی خود را معادل آمریکا نشان بدهد، ایرانیان قصد دارند با حضور در آن کشور جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای خود را جامه‌عمل بپوشانند. همزمان ترک‌ها نیز از فرصت استفاده کرده و به قلع و قمع نیروهای کُرد به‌عنوان دشمنان تاریخی خود پرداخته‌اند.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More