شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازتاب گسترده درگذشت شجریان در رسانه‌های جهان

خبر درگذشت محمدرضا شجریان، استاد آواز ایرانی، در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت و رسانه‌های مختلف به گرامی‌داشت مقام هنری و جایگاه اجتماعی او پرداخته‌اند.

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: «محبوبیت شجریان از مرز نسل‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی گذشته و درگذشت او ایرانیان را در سراسر جهان داغدار کرده است.»

نیویورک تایمز نوشت: «درحالی‌که او باعث محبوبیت موسیقی کلاسیک در نسل جدید شد و در سطح جهانی طرفدار داشت، حکومت ایران او را به دلیل حمایت از تظاهرات ضددولتی در لیست سیاه قرار داده بود.»

گاردین در مقاله‌ای نوشت: «شجریان با سبک خوانندگی خود موسیقی سنتی ایران را زنده کرد.»

بلومبرگ در گزارشی با شرح زندگی هنری و مواضع اجتماعی‌ـسیاسی شجریان نوشت: «او به عنوان استادی در سنت ایرانی، از مجموعه گسترده اشعار در زبان بهره گرفت. اشعار آوازهای شجریان که باصدای غنی و بسیار پراحساس او همراه شده و برای ایرانیان حس آشنایی دارد، او را قادر کرد تا با ظرافت پیام‌های سیاسی خود را در مورد وضعیت کشورش منتقل کند.»

وال استریت ژورنال در گزارشی شجریان را «اسوه آواز ایرانی» خواند و افزود: «او باعث محبوبیت هرچه بیشتر اشعار صوفیانه در وصف تجسم عشق الهی شد. در کنسرت‌های او غریبه‌ها با چنان حس قدرتمند جمعی گردهم می‌آمدند که نظیر آن را می‌شود در مراکز عبادی دید.»

خبرگزاری رویترز شجریان را کسی خواند که «موسیقی کلاسیک ایرانی را احیا کرد و بعد از اعتراضات سال ۱۳۸۸ به یکی از نمادهای مخالف حکومت تبدیل شد.»

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز درگذشت محمدرضا شجریان را تسلیت گفت و اقدام نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در سرکوب تجمع هواداران شجریان را محکوم کرد.

اورتگاس در توییتی نوشت: «ما در سوگ استاد آواز محمدرضا شجریان با مردم ایران شریک هستیم، کسی که با صدا و شجاعتش الهام‌بخش افراد زیادی بود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «متاسفانه وقتی مردم ایران برای گرامی‌داشت یاد او به خیابان‌ها آمدند، اوباش شبه‌نظامی رژیم هم به خیابان‌ها ریختند تا آنان را کتک بزنند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More