شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بررسی مرکز بهداشت حیوانات ووهان توسط محققان اعزامی سازمان جهانی بهداشت

تیم محققان سازمان بهداشت جهانی که برای بررسی منشاء ویروس کرونا به چین سفر کرده است، در جریان بررسی‌های خود وارد یک مرکز بهداشت حیوانات در شهر ووهان شد، همزمان یک مقام ارشد این سازمان می‌گوید ممکن است تحقیقات نتواند پاسخ تمام سوالات درباره کرونا را پیدا کند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد این محققان روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ماه وارد مرکز بهداشت حیوانات در استان هوبئی شده‌اند که با بیماری‌های همه‌گیر در حیوانات مبارزه می‌کند و می‌تواند اطلاعاتی درباره چگونگی انتقال ویروس کرونا از خفاش‌های «نعل اسبی» به انسان‌ها که شاید از طریق گونه‌ای واسط صورت گرفته باشد، ارائه دهد.

این تیم مستقل قبلا از بیمارستان‌های مهم،‌ مرکز کنترل بیماری منطقه‌ای و بازار غذای دریایی شهر هوانان بازدید کرده است. این بازار جایی است که برخی معتقدند اولین گونه ابتلا در سال گذشته میلادی از آن سرچشمه گرفت.

پیتر دازاک، یکی از اعضای تیم محققان، در زمینه این سفر به رویترز گفت «عالی پیش می‌رود.» او اضافه کرد جلساتی «بسیار آموزنده» هم برگزار شده است.

این در حالی است که پیشتر سازمان بهداشت جهانی چین را به دلیل عدم همکاری و عدم صدور ویزا برای اعزام محققان مورد انتقاد قرار داده بود. 

پیش از این برخی مطالعات نشان می‌داد که ویروس می‌تواند از سمور یا مورچه‌خوارها به انسان منتقل شده باشد،‌ اما همچنین فرضیه‌هایی درباره این که تاجران محصولات خفاش ماه‌ها پیش از شیوع ویروس در ووهان حامل این بیماری بوده‌اند، مطرح است.

در میان تیم محققان سازمان بهداشت جهانی متخصصانی از جمله پیتر بن امبارک هم حاضر است که رویترز نوشته از بهترین متخصصان این سازمان در زمینه بیماری‌های مشترک انسان و دام به شمار می‌رود. او نیز در مرکز بهداشت حیوانات ووهان با لباس محافظتی سفیدرنگ مشاهده شد.

 

انستیتوی ویروس‌شناسی در فهرست بررسی

رویترز نوشته اگرچه اکثر محققان می‌گویند بیماری کرونا به احتمال بسیار از اکوسیستم‌های آشفته چین ناشی شده،‌ اما برخی نیز معتقدند که ممکن است از انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان،‌ که در مورد ویروس‌های خفاش‌ها تحقیق می‌کرده، ‌نشت کرده باشد.

انتظار می‌رود اواخر هفته و در ادامه سفر، محققان سازمان بهداشت جهانی از این انستیتو بازدید کنند.

 

ماموریت کارآگاهی محققان

روز دوشنبه مایک رایان،‌ مقام ارشد سازمان بهداشتی جهانی، در زمینه این سفر اعلام کرد ممکن است تحقیقات تمام پاسخ‌ها برای منشاء بیماری را پیدا نکند.

او این ماموریت را «داستانی کارآگاهی» خواند که سوالاتی جدید در زمینه ویروس ایجاد خواهد کرد. 

این مقام سازمان بهداشت جهانی همچنین از کسانی که گفته‌اند یافته‌های این تیم را نخواهند پذیرفت انتقاد کرد. رایان افزود: «این سزاوار حمایت جامعه جهانی و این است که بتواند کارش را به پایان برساند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More