شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برنده نوبل صلح:‌ جهنم جنگ اشتیاق آشتی را برمی‌انگیزد  

برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۹ می‌گوید تجربه‌های هولناکش در دوران سربازی در کشورش اتیوپی، عزم او را برای پایان دادن به درگیری‌های طولانی با کشور همسایه جزم کرد. 

آبی احمد نخست وزیر اتیوپی روز سه‌شنبه ۱۹ آذر در مراسم اهدای جایزه نوبل در اسلو پایتخت نروژ گفت:‌ «جنگ تجسم جهنم برای همه طرف‌هاست. این را می‌دانم چون خودم در آن جهنم بودم.»

کمیته انتخاب برنده نوبل صلح گفته است تلاش و ابتکار نخست‌وزیر اتیوپی برای دستیابی به صلح با ایریتره پس از یکی از طولانی‌ترین درگیری‌های مرزی، از جمله دلایل انتخاب آبی احمد بود. آبی در جریان این جنگ، در واحد رادیوی ارتش اتیوپی خدمت می‌کرد. 

آبی احمد ۴۳ ساله، در اوایل ۲۰۱۸ به مقام نخست وزیری اتیوپی رسید و طی چند هفته با پذیرش کامل توافق صلح به بیست سال مناقشات مرزی ‌در منطقه شاخ آفریقا میان اتیوپی و اریتره پایان داد. در این درگیری‌ها بیش از ۸۰ هزار نفر کشته شدند. 

  کمیته نوبل همچنین نقش آبی در انجام اصلاحات داخلی از جمله آزادی ده‌ها هزار زندانی و بازگشت گروه‌های پیشتر ممنوعه اپوزیسیون را ستایش کرده است. 

از زمان اعلام نام آبی احمد به عنوان برنده جایزه نوبل در ماه اکتبر، او با چالش‌های فزاینده و اعتراضات خیابانی در اتیوپی مواجه بوده‌ است. تظاهرات خیابانی به دنبال بازگشت یکی از فعالان سیاسی به اتیوپی آغاز شد که گفته بود امنیتی که دولت آبی وعده داده بود لغو شده است. مخالفان در تظاهرات خیابانی، نسخه‌هایی از کتاب آبی احمد در حمایت از همبستگی ملی را سوزاندند. 

 در مراسم اهدای جایزه نوبل آبی احمد از هموطنانش خواست «دست به دست هم دهند و کشوری با عدالت و حقوق و فرصت‌های برابر برای همه شهروندان بسازند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More