شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بریتانیا در پی آزمایشی جدید برای ترکیب واکسن‌های مختلف کرونا

 

بریتانیا می‌گوید می‌خواهد طی آزمایشی جدید واکسن‌های کرونای فایزر-بیون‌تک را با واکسن آسترازنکا-آکسفورد ترکیب کند و تاثیر آن را مورد بررسی قرار دهد.

شبکه ای‌بی‌سی نیوز آمریکا پنجشنبه ۱۶ بهمن‌ماه گزارش داد دولت بریتانیا اعلام کرده می‌خواهد ترکیب انواع مختلف واکسن کووید-۱۹را بررسی کند. 

این نخستین آزمایش در این نوع در جهان به شمار می‌رود که طی آن قرار است شرکت‌کنندگان یک دوز از یک واکسن و دوز دوم تقویت‌کننده را از یک واکسن دیگر دریافت کنند.

متیو اسنیپ، محقق ارشد و دانشیار متخصص اطفال و واکسینولوژی در دانشگاه آکسفورد، در این زمینه گفت: «اگر نشان دهیم که می‌توان از این واکسن‌ها به صورت قابل معاوضه در یک برنامه مشابه استفاده کرد، این انعطاف‌پذیری در تحویل واکسن را بسیار افزایش می‌دهد.»

به گفته او، این اقدام در صورت اثبات می‌تواند سرنخ‌هایی را در مورد چگونگی افزایش دامنه محافظت در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا ارائه دهد.

این آزمایش قرار است واکسن‌های فایزر-بیون‌تک با کارایی حدود ۹۵ درصدی را با واکسن آسترازنکا-آکسفورد با کارایی دست‌کم ۷۰ درصدی ترکیب کند.

بر اساس گزارش ای‌بی‌سی‌ نیوز این دو واکسن با استفاده از فناوری‌های متفاوتی طراحی شده‌اند و این اولین‌بار است که سازگاری آن‌ها آزمایش می‌شود.

 

کارکرد واکسن‌ها چگونه است؟

واکسن فایزر-بیون‌تک یک واکسن ام‌آران‌ای یا واکسن با کد ژنتیکی است. این واکسن دستورالعملی متشکل از مواد ژنتیکی ایجاد می‌کند و به سلول‌های بدن می‌گوید که شروع به خنثی‌سازی پروتئینی کنند که در خارج از ساختار ویروس وجود دارد. در نتیجه وقتی بدن آن پروتئین ویروسی را حس کند، واکنش ایمنی نشان می‌دهد.

در سوی دیگر واکسن آسترازنکا-آکسفورد به عنوان یک واکسن آدنوویروس یا ناقل ویروسی شناخته می‌شود. در این واکسن از ویروس متفاوتی به عنوان ناقل یا مکانیسم تولید برای ایجاد راهنمای مواد ژنتیکی استفاده می‌شود که همان روند اشاره شده را رقم می‌زند.

بنابراین گرچه این دو فناوری واکسن متفاوت است، دانشمندان بریتانیایی معتقدند که اگر با هم ترکیب شوند، باز هم مصونیت از ویروس ایجاد می‌کنند.

 

تقویت ایمنی ترکیبی

جاناتان ون‌تام، معاون  پزشکی و مسئول ارشد تحقیق، در این زمینه می‌گوید: «حتی ممکن است با ترکیب واکسن‌ها، پاسخ ایمنی بدن افزایش یابد و سطح بالاتری از آنتی‌بادی را که طولانی‌تر است، نگه دارد.»

او افزود برای اثبات و اطلاع از این موضوع،‌ این مساله باید در کارآزمایی بالینی ارزیابی شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More