شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بلومبرگ: پیروزی جمهوری‌خواهان در سنا برنامه‌های جو بایدن در کاخ سفید را فلج می‌کند

 

بلومبرگ در تحلیلی اشاره کرده حتی در صورت پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، پیروزی جمهور‌ی‌خواهان در انتخابات سنا‌ برنامه‌های اصلی آن‌ها را به حاشیه رانده و اجرای سیاست‌های بایدن را فلج می‌کند.

این خبرگزاری روز پنجشنبه در یادداشتی نوشته نظرسنجی‌های قبل از انتخابات،‌ همه‌گیری کرونا و تراکم پول‌های تبلیغات، طعم پیروزی در انتخابات مجلس سنا را برای حزب دموکرات آمریکا ایجاد کرده بود. دموکرات‌ها در بیشتر ایالت‌های اصلی از مزیت عظیم جمع‌آوری کمک‌های مالی برخوردار بودند.

اما در ادامه یادداشت بلومبرگ اشاره شده است: «معلوم شد که این یک توهم است و جمهوری‌خواهان در آستانه تمدید کنترل شش ساله خود در سنا هستند.»

بر اساس تحلیل این رسانه،‌ اکثریت یافتن جمهوری‌خواهان در مجلس سنا موجب می‌شود برنامه‌های گسترده دموکرات‌ها در زمینه مالیات،‌ تغییرات اقلیمی و سلامت به حاشیه برود.

با این حال بنا بر تحلیل بلومبرگ، حزب دموکرات همچنان یک مسیر باریک و بلند برای پرهیز از بحران دارد.

نویسندگان یادداشت معتقدند اگر دموکرات‌ها کرسی‌های جمهوری‌خواهان در کارولینای شمالی یا آلاسکا پیروز نشوند، مجبورند هر دو کرسی مجلس سنای جورجیا را در دور دوم رقابت در ژانویه به نفع خود برگردانند.

در حال حاضر، تعداد جمهوری‌خواهان در سنا به ۴۸ نماینده رسیده و دموکرات‌ها دارای ۴۷ کرسی هستند، تکلیف پنج کرسی هنوز مشخص نشده است.

 

سایه سنا بر بایدن در کاخ سفید

در این یادداشت اشاره شده میچ مک‌کانل، جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی، کرسی‌اش را به عنوان «رهبر اکثریت» جمهوری‌خواهان در حالی حفظ می‌کند که می‌تواند در صورت پیروزی جو بایدن دموکرات در ریاست جمهوری، اجرای برنامه‌های او را فلج کند.

از سوی دیگر،‌ مک‌کانل می‌تواند انتصابات قضایی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور فعلی، برای سلطه محافظه‌کاران بر دادگاه‌ها را تسریع کند.

در همین زمینه ناتان گونزالس،‌ سردبیر و ناشر نشریه «اینساید الکشن»، معتقد است دموکرات‌ها در هفته‌ها و ماه‌های آینده به دنبال روحیه خواهند بود.

گونزالس اشاره می‌کند ممکن است شرایط عجیبی رخ دهد که در آن بایدن رییس‌جمهور شود و همزمان به دلیل آنچه در انتخابات سنا رخ می‌دهد،‌ دموکرات‌ها خودشان را با شکست مواجه کنند.

در یادداشت بلومبرگ اشاره شده، اگرچه دموکرات‌ها در کلورادو و آریزونا کرسی‌هایی را به دست آورده‌اند، اما در ایالت‌های دیگر کم آوردند. از سوی دیگر، با آن‌که این حزب انتظار داشت در کنگره کنترل خود بر اکثریت کرسی‌ها را تقویت کند،‌ با چندین شکست مواجه شد.

 

موفقیت جمهوری‌خواهان به اعتبار ترامپ

بلومبرگ دلیل این موفقیت جمهوری‌خواهان در سنا را به «سرسختی ترامپ» در نگه داشتن آرای جمهوری‌خواهان منتسب می‌کند، ‌در حالی که تایید کرده میزان رضایت از او در سطح ملی کاهش یافته و دوقطبی‌ به واسطه ریاست‌جمهوری‌اش تشدید شده است.

مک‌کانل،‌ سناتور جمهوری‌خواه کنتاکی،‌ روز چهارشنبه در همین‌باره گفت: «رییس‌جمهور یک رقابت سخت داشت.»

او اضافه کرد: «همه به او [ترامپ] می‌نوشتند که کناره‌گیری کند، گفتند كه هیچ بختی ندارد. او بیرون رفت و به معنای واقعی کلمه طی دو ماه گذشته هر روز با تجمع‌های متعدد خودش را کشت و آن [انتخابات] را بر خلاف انتظار همه به داستانی جالب تبدیل کرد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More