شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بوریس جانسون با بسته پیشنهادی به تهران می‌رود

بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا، قبل از سفر به تهران در حال آماده سازی یک بسته پیشنهادی به منظور کاهش تنش و بهبود روابط میان بریتانیا و ایران است.

روزنامه گاردین در گزارشی بدون اشاره به جزییات این بسته پیشنهادی، اشاره کرده که «این بسته پیشنهادی می‌تواند زمینه را برای آزادی نازنین زاغری راتکلیف، شهروند دو تابعیتی ایرانی- انگلیسی زندانی در ایران فراهم کند.»

وزیر امور خارجه بریتانیا چهارشنبه ۱۰ آبان و در جریان نشست کمیته امور خارجی پارلمان این کشور در حمایت از نازنین زاغری به «اشتباه» گفته بود زمانی‌که وی بازداشت شد، «در حال آموزش روزنامه نگاران در ایران» بوده است، که این موضوع مورد واکنش و انتقاد شدید رسانه‌های بریتانیا و فعالان حقوق بشر قرار گرفت.

این در حالی‌ بود که یک روز بعد از اظهارات بوریس جانسون، بنیاد تامسون رویترز، در بیانیه‌ای رسمی سخنان وزیر خارجه این کشور به «آموزش روزنامه‌نگاری» توسط خانم زاغری را تصحیح کرده و اعلام کرد: «خانم نازنین زاغری در ایران کار نمی‌کرده و برای تعطیلات و دیدار با خانواده‌اش به همراه دخترش، گابریلا به ایران سفر کرده بود.»

به نوشته روزنامه گاردین،« مقامات جمهوری اسلامی ایران سعی دارند،  پیشنهادهای بریتانیا پیش از سفر بوریس جانسون به تهران اعلام شود تا برداشت غلط از این موضوع پیش نیاید که بسته پیشنهادی در ازای آزادی نازنین زاغری ارائه شده است.»

بوریس جانسون در راستای تلاش برای کاهش تاثیرات منفی اظهارات ۱۰ آبان خود،  هفته گذشته زندانی کردن نازنین زاغری را «تمسخر عدالت» خوانده و گفته بود حاضر است برای دیدار از وی در زندان به تهران برود.

کمپین آزادی نازنین زاغری، روز شنبه  ۱۳آبان، چند روز پس از سخنان وزیر امور خارجه بریتانیا خبر داده بود که احتمال دارد مجازات خانم زاغری که در حال سپری کردن محکومیت ۵ ساله خود در زندان اوین است، دو برابر شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More